Leading wellbeing at work : school X
Into, Juha (2025)
Into, Juha
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025113030970
Tiivistelmä
This Master’s thesis examines how Wellbeing at Work can be effectively managed and developed in an educational organization facing long-term challenges related to staff wellbeing and community dynamics. Conducted as an action research project in an intensive special needs education unit of School X, the study addressed issues of stress, conflict, and unclear leadership roles. The research aimed to understand the current state of Wellbeing at Work, identify supporting and hindering factors, and develop practical improvements through participatory leadership. It combined theoretical perspectives on workplace wellbeing, leadership, and organizational culture with qualitative interview data from all unit staff (11 persons). Findings show that wellbeing is closely linked to leadership presence, role clarity, open communication, trust, and shared purpose. Supporting factors included teamwork, predictability, and meaningful work, while unclear responsibilities, negative communication, and low psychological safety were key obstacles. The action research led to practical measures such as clearer management structures, improved communication, and stronger supervision. Promoting wellbeing was found to require a systematic, ethically grounded leadership approach that builds fairness, dialogue, and community. This thesis enhances understanding of how wellbeing can be led and sustained in complex, emotionally demanding work environments, offering both theoretical insights and practical guidance for educational leaders. Tämä opinnäytetyö tarkastelee, miten työhyvinvointia voidaan johtaa ja kehittää tehokkaasti kouluympäristössä, jossa on ollut pitkäaikaisia haasteita henkilöstön hyvinvoinnissa ja työyhteisön toimivuudessa. Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena erään koulun vaativan erityisen tuen yksikössä (Koulu X), jossa esiintyi stressiä, ristiriitoja ja epäselvyyttä johtamiseen sekä työnjakoon liittyen. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää työhyvinvoinnin nykytilaa, tunnistaa keskeisiä sitä tukevia ja heikentäviä tekijöitä sekä kehittää käytännön ratkaisuja osallistavan johtamisen keinoin. Aineisto kerättiin laadullisina haastatteluina, joihin osallistuivat kaikki yksikön työntekijät (11 henkilöä). Tulokset osoittavat, että työhyvinvointi liittyy vahvasti läsnäolevaan johtajuuteen, roolien selkeyteen, avoimeen viestintään, luottamukseen ja yhteiseen suuntaan. Hyvinvointia tukivat yhteisöllisyys, ennakoitavuus ja työn merkityksellisyys, kun taas epäselvät vastuut, negatiivinen puhekulttuuri ja psykologisen turvallisuuden puute heikensivät sitä. Toimintatutkimuksen osana toteutettiin kehittämistoimia, kuten johtamisrakenteiden selkiyttämistä, viestinnän parantamista ja vahvempaa ohjausta. Työhyvinvoinnin johtaminen edellyttää systemaattista ja eettisesti kestävää johtamisotetta, jonka avulla voidaan rakentaa avointa, oikeudenmukaista ja yhteisöllistä toimintakulttuuria. Opinnäytetyö syventää ymmärrystä siitä, miten työhyvinvointia voidaan johtaa ja ylläpitää vaativissa ja emotionaalisesti kuormittavissa työympäristöissä. Lisäksi se tarjoaa käytännön suosituksia erityisesti koulutusalan esihenkilöille.