Hur internet har ändrat vårt inköpsbeteende angående musik
Mäki, Tony (2015)
Mäki, Tony
Vaasan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505056116
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov berättar om hur inköpsbeteendet för musik har ändrats pga. internet hos unga vuxna. Musik är ett stort intresse hos mig och det ledde till att jag ville göra mitt lärdomsprov om detta område. Syftet med denna undersökning att få reda på hur mycket konsumtionen av musik ändrats de senaste åren. Undersökningen är en kvantitativ undersökning. Undersökningen har gjorts i elektronisk form på båda inhemska språken och skickats ut via e post till elever i Vasa yrkeshögskola. I den teoretiska delen studerar jag teorier om konsumentbeteende, allmän marknadsföring samt marknadsföring för internet. Teorier som jag använder är bland annat: konsumentbeteende, motivation att köpa, konsumenttillfredställelse och internetköpbeteende. Den empiriska delen grundar sig på kvantitativ data som jag samlat in genom en webbenkät. Enkäten bestod av 16 flervalsfrågor. Enkäten skickades ut till 2795 studerande i Vasa yrkeshögskola. Enkäten skickades ut första gången 24.3.2015 och påminnelse skickades ut 7.4.2015. I undersökningen deltog 379 studerande (~14%). Resultatet av undersökningen visar att de flesta använder sig av streamingtjänster för att lyssna på musik. Resultatet visar också att respondenterna tror att de kommer att använda sig ännu mer av streamingtjänster inom de kommande fem åren.