Apteekin hyllymainonnan toimivuus
Sadiku, Adrian (2025)
Sadiku, Adrian
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121134879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121134879
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten silmänliiketutkimusta voidaan hyödyntää apteekin mainonnan toimivuudessa ja kehittämisessä. Tobii Pro Glasses 3 -laitteistolla seurattiin noin 40 opiskelijan katsepolkuja luokkahuoneeseen rakennetussa apteekkiympäristössä, jossa oli kuusi erilaista mainostyyppiä. Testin jälkeen osallistujat vastasivat muistia koskevaan kyselyyn.
Tulosten mukaan opiskelijoiden katse suuntautui luokkaan astuttaessa erityisesti vasemmalla olevalle pöydälle, mikä johtui annetusta tehtävästä. Pöytämainokset huomattiin ja muistettiin parhaiten. Lattiatarra kiinnitti noin kolmanneksen huomion, kun taas kattomainos ja pienet hyllymainokset jäivät lähes kokonaan huomaamatta. Hyllylipat sen sijaan huomattiin hyvin.
Havainnot osoittavat, että mainoksen sijainti, koko ja värit vaikuttavat ratkaisevasti sen näkyvyyteen. Silmänliiketutkimus osoittautui toimivaksi menetelmäksi mainonnan tehokkuuden tarkastelussa ja tarjoaa hyödyllistä tietoa apteekkien markkinoinnin kehittämiseen.
Tulosten mukaan opiskelijoiden katse suuntautui luokkaan astuttaessa erityisesti vasemmalla olevalle pöydälle, mikä johtui annetusta tehtävästä. Pöytämainokset huomattiin ja muistettiin parhaiten. Lattiatarra kiinnitti noin kolmanneksen huomion, kun taas kattomainos ja pienet hyllymainokset jäivät lähes kokonaan huomaamatta. Hyllylipat sen sijaan huomattiin hyvin.
Havainnot osoittavat, että mainoksen sijainti, koko ja värit vaikuttavat ratkaisevasti sen näkyvyyteen. Silmänliiketutkimus osoittautui toimivaksi menetelmäksi mainonnan tehokkuuden tarkastelussa ja tarjoaa hyödyllistä tietoa apteekkien markkinoinnin kehittämiseen.