Virtuaalinen oppimistehtävä sairauskohtausten ensiavusta hoitotyön opiskelijoille : hengitysvaikeus, äkillinen rintakipu ja aivoverenkierronhäiriö
Mikkola, Annika; Haaponiemi, Kaisa (2025)
Mikkola, Annika
Haaponiemi, Kaisa
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235706
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121235706
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä virtuaalinen oppimistehtävä Oulun ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Aiheena oppimistehtävässä ovat ensiaputaidot äkillisissä sairauskohtaustilanteissa (hengitysvaikeus, äkillinen rintakipu ja aivoverenkierronhäiriö).
Opinnäytetyön tietoperustan kirjoittamisessa käytimme luotettavia lähteitä. Lähes kaikki käyttämistämme lähteistä ovat alle kymmenen vuotta vanhoja. Oppimistehtävän teimme ThingLink- alustalla.
Tavoitteena oli tehdä helposti ymmärrettävä ja selkeä oppimistehtävä, jonka avulla sairaanhoitajaopiskelijat hankkivat osaamista ensiaputaidoista äkillisissä sairauskohtaustilanteissa hoitotyön työpaikoilla. Tavoitteena oli tarjota opiskelijoille oppimistehtävä itseopiskeluun ensiaputaidoista, jonne on helppo palata kertaamaan ensiapuasioita opintojen aikana etenkin ennen seuraavaa työharjoittelua.
Opinnäytetyön tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa käytimme Webropol kyselyä. Sen avulla kerättiin palautetta Oulun ammattikorkeakoulun 2.-3. vuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmiltä. Palautteen perusteella oppimistehtävässä tavoitimme kaikki laatutavoitteemme. Palautteiden perusteella oppimistehtävä on selkeä ja visuaalinen. Oppimistehtävän sisältöön voi luottaa ja se on hyvin saavutettavissa. Oppimistehtävän sisältöä voi hyödyntää käytännössä ensiaputaitojen kertaamisessa ja niiden opiskelussa. Jatkokehitysehdotuksena voisi tehdä mm. opiskeluvideomateriaalin tai kirjallisen ensiapuoppaan näistä opinnäytetyön aiheista. The purpose of this thesis was to create a virtual learning assignment for nursing students at Oulu University of Applied Sciences. The topic of the assignment is first aid skills in sudden medical emergency situations (respiratory distress, sudden chest pain, and cerebrovascular disorder).
When writing the theoretical framework of the thesis, we used reliable sources that we have learned to utilize. Almost all of the sources we used are less than ten years old. We created the learning assignment on the ThingLink platform.
The objective was to create a clear and easy-to-understand learning assignment that would enable nursing students to gain competence in first aid skills for sudden medical emergencies. The aim was to provide students with a self-study resource on first aid, which they can easily return to for revision during their studies, for example before their next internship.
In evaluating the achievement of the thesis objectives, we used a Webropol survey. It was used to collect feedback from groups of second- and third-year nursing students at Oulu University of Applied Sciences. Based on the feedback, we achieved all of our quality objectives in the learning assignment. According to the responses, the learning assignment is clear and visually structured. The content of the assignment is reliable and easily accessible. The content can be applied in practice when revising and studying first aid skills. As a suggestion for further development, one could create, for example, study video material or a first aid guide based on the topics of this thesis.
Opinnäytetyön tietoperustan kirjoittamisessa käytimme luotettavia lähteitä. Lähes kaikki käyttämistämme lähteistä ovat alle kymmenen vuotta vanhoja. Oppimistehtävän teimme ThingLink- alustalla.
Tavoitteena oli tehdä helposti ymmärrettävä ja selkeä oppimistehtävä, jonka avulla sairaanhoitajaopiskelijat hankkivat osaamista ensiaputaidoista äkillisissä sairauskohtaustilanteissa hoitotyön työpaikoilla. Tavoitteena oli tarjota opiskelijoille oppimistehtävä itseopiskeluun ensiaputaidoista, jonne on helppo palata kertaamaan ensiapuasioita opintojen aikana etenkin ennen seuraavaa työharjoittelua.
Opinnäytetyön tavoitteiden toteutumisen arvioinnissa käytimme Webropol kyselyä. Sen avulla kerättiin palautetta Oulun ammattikorkeakoulun 2.-3. vuoden sairaanhoitajaopiskelijaryhmiltä. Palautteen perusteella oppimistehtävässä tavoitimme kaikki laatutavoitteemme. Palautteiden perusteella oppimistehtävä on selkeä ja visuaalinen. Oppimistehtävän sisältöön voi luottaa ja se on hyvin saavutettavissa. Oppimistehtävän sisältöä voi hyödyntää käytännössä ensiaputaitojen kertaamisessa ja niiden opiskelussa. Jatkokehitysehdotuksena voisi tehdä mm. opiskeluvideomateriaalin tai kirjallisen ensiapuoppaan näistä opinnäytetyön aiheista.
When writing the theoretical framework of the thesis, we used reliable sources that we have learned to utilize. Almost all of the sources we used are less than ten years old. We created the learning assignment on the ThingLink platform.
The objective was to create a clear and easy-to-understand learning assignment that would enable nursing students to gain competence in first aid skills for sudden medical emergencies. The aim was to provide students with a self-study resource on first aid, which they can easily return to for revision during their studies, for example before their next internship.
In evaluating the achievement of the thesis objectives, we used a Webropol survey. It was used to collect feedback from groups of second- and third-year nursing students at Oulu University of Applied Sciences. Based on the feedback, we achieved all of our quality objectives in the learning assignment. According to the responses, the learning assignment is clear and visually structured. The content of the assignment is reliable and easily accessible. The content can be applied in practice when revising and studying first aid skills. As a suggestion for further development, one could create, for example, study video material or a first aid guide based on the topics of this thesis.