The usage of digital insurance channels- perceptions from SMEs
Silvennoinen, Timo (2025)
Silvennoinen, Timo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121637209
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025121637209
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Yritys X:n yrityspuolelle ja tarkoituksena oli selvittää miten pienet ja keskisuuret yritysasiakkaat käyttävät sähköisiä palveluita ja mitkä tekijät vaikuttavat tähän. Työnantajaani viitataan tässä tutkimuksessa Yritys X:nä.
Yritys X:llä on erikokoisia yritysasiakkaita ympäri Suomea, eri toimialoilta, joilla henkilöstöä laajalla koulutustaustalla, sisältäen eri ikäryhmiä – kaikilla yrityksillä on yksi yhteinen piirre – tehtävänä vastata digiaikaan ja sen kehitykseen. Monilla yrityksillä ja vakuutusasioistaan vastaavilla henkilöillä on valmiudet käsitellä vakuutuksia digitaalisesti – osalla ei. Joillakin asiakkailla digitaalinen valmius riippuu siitä mitä vakuutusasiaa ollaan hoitamassa.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen kysely, jossa Yritys X:n yritysasiakkailta kysyttiin, miten he käyttävät digitaalisia palveluita, mitä vakuutusasioita he hoitavat digitaalisesti, mitä eivät sekä taustatietoa vastaajista. Digivalmius on vakuutusyhtiöitä ja sen asiakkaita koskettava ominaisuus, ja asiakkaiden digitaalisen käyttäytymisen ymmärtäminen on keskeinen tekijä yritysten toiminnan sujuvuuden ja asiakaslähtöisyyden parantamisessa.
Yritys X:llä on erikokoisia yritysasiakkaita ympäri Suomea, eri toimialoilta, joilla henkilöstöä laajalla koulutustaustalla, sisältäen eri ikäryhmiä – kaikilla yrityksillä on yksi yhteinen piirre – tehtävänä vastata digiaikaan ja sen kehitykseen. Monilla yrityksillä ja vakuutusasioistaan vastaavilla henkilöillä on valmiudet käsitellä vakuutuksia digitaalisesti – osalla ei. Joillakin asiakkailla digitaalinen valmius riippuu siitä mitä vakuutusasiaa ollaan hoitamassa.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin kvantitatiivinen kysely, jossa Yritys X:n yritysasiakkailta kysyttiin, miten he käyttävät digitaalisia palveluita, mitä vakuutusasioita he hoitavat digitaalisesti, mitä eivät sekä taustatietoa vastaajista. Digivalmius on vakuutusyhtiöitä ja sen asiakkaita koskettava ominaisuus, ja asiakkaiden digitaalisen käyttäytymisen ymmärtäminen on keskeinen tekijä yritysten toiminnan sujuvuuden ja asiakaslähtöisyyden parantamisessa.