Sädehoidon säteilysuojelun oppiminen verkkokurssin avulla
Patrikka, Lotta (2015)
Patrikka, Lotta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127502
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201505127502
Tiivistelmä
Tässä työssä säteilysuojelulla sädehoidossa tarkoitan sädehoitoprosessin jokaista vaihetta, sillä sädehoidon säteilysuojeluun voidaan vaikuttaa prosessin jokaisessa vaiheessa. Säteilytyöntekijöiden täytyy säteilyturvakeskuksen (STUK) velvoitteen mukaan täydennyskouluttaa itseään 40 tuntia viiden vuoden aikana. Koska sädehoidon täydennyskoulutusta on Suomessa tarjolla vain vähän, täydennyskoulutustavoitteeseen pääsemiseksi auttaisi verkossa suoritettava säteilyturvallisuuskurssi. Helsingin yliopistollisen keskussairaalan (HYKS) sädehoito-osasto tilasi tämän aiheen opinnäytetyöksi.
Tämä opinnäytetyö on osa projektista, jonka tarkoituksena on tuottaa säteilysuojeluverkkokurssi HYKS:n sädehoito-osastolle. Tämän kehittämistyön tavoitteena on kuvata millaista säteilysuojeluosaamista röntgenhoitaja sädehoidossa tarvitsee sekä suunnitella sädehoidon säteilysuojeluverkkokurssille opetussisältö ja tavoitteet.
Säteilysuojeluverkkokurssin runko muotoutui pääasiassa Estron (European Society for Radiotherapy & Oncology) tekemän sädehoidon röntgenhoitajien core curriculumin pohjalta. Sisällön saamiseksi verkkokurssiin teetettiin kysely Suomen sädehoitoryhmästä (n.15 jäsentä) koostuvalle asiantuntijapaneelille. Kysely teetettiin Delfoi-tyyppisesti. Kyselyssä teetettiin kolme kierrosta, jonka jälkeen aihe kyllääntyi. Vastaukset olivat hyvin kattavat ja vastasivat pääasiassa hyvin Estron cc:n sisältöä. Osaamistaso tavoitteisiin muodostui kyselyn vastausten, Estron cc:n sekä EFRS:n (European Federation of Radiographer Societies) suosittaman EQF 6:n (European Qualifications Framework) sädehoidon röntgenhoitajan säteilysuojelun osaamistavoitteiden perusteella. Annossuunnittelun osalta EFRS:n suosittama tavoitetaso vaikuttaa tämän opinnäytetyön pohjalta melko vaativalta. Näiden aineistojen perusteella voitiin tuottaa tavoitteet ja sisältö sädehoidon säteilysuojeluverkkokurssille.
Tätä opinnäytetyötä ja sädehoidon säteilysuojeluverkkokurssia voidaan hyödyntää lisäksi uuden työntekijän perehdytyksessä sekä sädehoidossa työskennelleen röntgenhoitajan siirtyessä uuteen työpisteeseen.
Tämä opinnäytetyö on osa projektista, jonka tarkoituksena on tuottaa säteilysuojeluverkkokurssi HYKS:n sädehoito-osastolle. Tämän kehittämistyön tavoitteena on kuvata millaista säteilysuojeluosaamista röntgenhoitaja sädehoidossa tarvitsee sekä suunnitella sädehoidon säteilysuojeluverkkokurssille opetussisältö ja tavoitteet.
Säteilysuojeluverkkokurssin runko muotoutui pääasiassa Estron (European Society for Radiotherapy & Oncology) tekemän sädehoidon röntgenhoitajien core curriculumin pohjalta. Sisällön saamiseksi verkkokurssiin teetettiin kysely Suomen sädehoitoryhmästä (n.15 jäsentä) koostuvalle asiantuntijapaneelille. Kysely teetettiin Delfoi-tyyppisesti. Kyselyssä teetettiin kolme kierrosta, jonka jälkeen aihe kyllääntyi. Vastaukset olivat hyvin kattavat ja vastasivat pääasiassa hyvin Estron cc:n sisältöä. Osaamistaso tavoitteisiin muodostui kyselyn vastausten, Estron cc:n sekä EFRS:n (European Federation of Radiographer Societies) suosittaman EQF 6:n (European Qualifications Framework) sädehoidon röntgenhoitajan säteilysuojelun osaamistavoitteiden perusteella. Annossuunnittelun osalta EFRS:n suosittama tavoitetaso vaikuttaa tämän opinnäytetyön pohjalta melko vaativalta. Näiden aineistojen perusteella voitiin tuottaa tavoitteet ja sisältö sädehoidon säteilysuojeluverkkokurssille.
Tätä opinnäytetyötä ja sädehoidon säteilysuojeluverkkokurssia voidaan hyödyntää lisäksi uuden työntekijän perehdytyksessä sekä sädehoidossa työskennelleen röntgenhoitajan siirtyessä uuteen työpisteeseen.