Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Turvakaarien suunnittelu, mallintaminen ja analysointi

Isokoski, Olli-Pekka (2015)

Avaa tiedosto
Isokoski_Olli-Pekka.pdf (6.104Mt)
Lataukset: 


Isokoski, Olli-Pekka
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehtyä turvakaarien suunnitteluun, mallintamiseen ja kuvitellussa törmäystilanteessa turvakaarien maksimijännitysten analysointiin edestä- ja sivustapäin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä turvakaarien säännöksiin ja näiden perusteella turvakaarien mallintamiseen Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Tavoitteena turvakaarien mallintamisessa oli saada turvakaaret kestämään kuvitellun törmäystilanteen iskua. Turvakaarien analysoinnissa tavoitteena oli saada maksimijännitykset esille törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin.

Turvakaarien suunnittelussa perehdyttiin turvakaarien säännöksiin ja säännösten perusteella turvakaaret suunniteltiin Audi A1 -projektin autoon. Turvakaarien mallintamisessa käytettiin Catia V5R20 -mallinnusohjelmaa ja turvakaarien säännöksiä ja turvakaaret mallinnettiin näiden säännösten perusteella. Turvakaarien analysoinnissa käytettiin Catia V5R20
-mallinnusohjelmaa. Analysoinnissa laskettiin autoon vaikuttava maksimivoima 100 km/h nopeudesta sekunnin aikana tapahtuvassa törmäyksessä ja osoitettiin tämä voima mallinnettuihin turvakaariin ja analysoitiin von mises stress
-työkalulla turvakaariin vaikuttavat maksimijännitykset edestä- ja sivustapäin.

Työn tuloksena on saavutettu mallinnetut turvakaaret säännöksien perusteella Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Työssä analysoitiin turvakaaret ja näiden maksimijännitykset törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin ovat 891,827 Mpa ja 777,219 Mpa. Turvakaarissa käytettävän materiaalin murtolujuus on vähintään 1 000 Mpa. Säännösten perusteella mallinnetut turvakaaret kestävät kuvitellun törmäystilanteen iskun.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste