Turvakaarien suunnittelu, mallintaminen ja analysointi
Isokoski, Olli-Pekka (2015)
Isokoski, Olli-Pekka
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015060312111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli perehtyä turvakaarien suunnitteluun, mallintamiseen ja kuvitellussa törmäystilanteessa turvakaarien maksimijännitysten analysointiin edestä- ja sivustapäin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä turvakaarien säännöksiin ja näiden perusteella turvakaarien mallintamiseen Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Tavoitteena turvakaarien mallintamisessa oli saada turvakaaret kestämään kuvitellun törmäystilanteen iskua. Turvakaarien analysoinnissa tavoitteena oli saada maksimijännitykset esille törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin.
Turvakaarien suunnittelussa perehdyttiin turvakaarien säännöksiin ja säännösten perusteella turvakaaret suunniteltiin Audi A1 -projektin autoon. Turvakaarien mallintamisessa käytettiin Catia V5R20 -mallinnusohjelmaa ja turvakaarien säännöksiä ja turvakaaret mallinnettiin näiden säännösten perusteella. Turvakaarien analysoinnissa käytettiin Catia V5R20
-mallinnusohjelmaa. Analysoinnissa laskettiin autoon vaikuttava maksimivoima 100 km/h nopeudesta sekunnin aikana tapahtuvassa törmäyksessä ja osoitettiin tämä voima mallinnettuihin turvakaariin ja analysoitiin von mises stress
-työkalulla turvakaariin vaikuttavat maksimijännitykset edestä- ja sivustapäin.
Työn tuloksena on saavutettu mallinnetut turvakaaret säännöksien perusteella Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Työssä analysoitiin turvakaaret ja näiden maksimijännitykset törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin ovat 891,827 Mpa ja 777,219 Mpa. Turvakaarissa käytettävän materiaalin murtolujuus on vähintään 1 000 Mpa. Säännösten perusteella mallinnetut turvakaaret kestävät kuvitellun törmäystilanteen iskun.
Turvakaarien suunnittelussa perehdyttiin turvakaarien säännöksiin ja säännösten perusteella turvakaaret suunniteltiin Audi A1 -projektin autoon. Turvakaarien mallintamisessa käytettiin Catia V5R20 -mallinnusohjelmaa ja turvakaarien säännöksiä ja turvakaaret mallinnettiin näiden säännösten perusteella. Turvakaarien analysoinnissa käytettiin Catia V5R20
-mallinnusohjelmaa. Analysoinnissa laskettiin autoon vaikuttava maksimivoima 100 km/h nopeudesta sekunnin aikana tapahtuvassa törmäyksessä ja osoitettiin tämä voima mallinnettuihin turvakaariin ja analysoitiin von mises stress
-työkalulla turvakaariin vaikuttavat maksimijännitykset edestä- ja sivustapäin.
Työn tuloksena on saavutettu mallinnetut turvakaaret säännöksien perusteella Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Työssä analysoitiin turvakaaret ja näiden maksimijännitykset törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin ovat 891,827 Mpa ja 777,219 Mpa. Turvakaarissa käytettävän materiaalin murtolujuus on vähintään 1 000 Mpa. Säännösten perusteella mallinnetut turvakaaret kestävät kuvitellun törmäystilanteen iskun.