Näytä suppeat kuvailutiedot

Turvakaarien suunnittelu, mallintaminen ja analysointi

Isokoski, Olli-Pekka (2015)

dc.contributor.authorIsokoski, Olli-Pekka-
dc.date.accessioned2015-06-03T11:47:37Z
dc.date.available2015-06-03T11:47:37Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015060312111-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/95544
dc.description.abstractOpinnäytetyön aiheena oli perehtyä turvakaarien suunnitteluun, mallintamiseen ja kuvitellussa törmäystilanteessa turvakaarien maksimijännitysten analysointiin edestä- ja sivustapäin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä turvakaarien säännöksiin ja näiden perusteella turvakaarien mallintamiseen Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Tavoitteena turvakaarien mallintamisessa oli saada turvakaaret kestämään kuvitellun törmäystilanteen iskua. Turvakaarien analysoinnissa tavoitteena oli saada maksimijännitykset esille törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin. Turvakaarien suunnittelussa perehdyttiin turvakaarien säännöksiin ja säännösten perusteella turvakaaret suunniteltiin Audi A1 -projektin autoon. Turvakaarien mallintamisessa käytettiin Catia V5R20 -mallinnusohjelmaa ja turvakaarien säännöksiä ja turvakaaret mallinnettiin näiden säännösten perusteella. Turvakaarien analysoinnissa käytettiin Catia V5R20 -mallinnusohjelmaa. Analysoinnissa laskettiin autoon vaikuttava maksimivoima 100 km/h nopeudesta sekunnin aikana tapahtuvassa törmäyksessä ja osoitettiin tämä voima mallinnettuihin turvakaariin ja analysoitiin von mises stress -työkalulla turvakaariin vaikuttavat maksimijännitykset edestä- ja sivustapäin. Työn tuloksena on saavutettu mallinnetut turvakaaret säännöksien perusteella Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Työssä analysoitiin turvakaaret ja näiden maksimijännitykset törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin ovat 891,827 Mpa ja 777,219 Mpa. Turvakaarissa käytettävän materiaalin murtolujuus on vähintään 1 000 Mpa. Säännösten perusteella mallinnetut turvakaaret kestävät kuvitellun törmäystilanteen iskun.fi
dc.language.isofin-
dc.publisherOulun ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleTurvakaarien suunnittelu, mallintaminen ja analysointifi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/2150-
dc.organizationOulun ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationOulun ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordsuunnittelu-
dc.subject.keywordmallintaminen-
dc.subject.keywordanalyysi-
dc.subject.specializationAuto- ja kuljetustekniikka-
dc.subject.degreeprogramfi=Konetekniikka|sv=Maskinteknik|en=Mechanical Engineering|-
dc.subject.disciplineKone- ja tuotantotekniikan tutkinto-ohjelma-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot