dc.contributor.author | Isokoski, Olli-Pekka | - |
dc.date.accessioned | 2015-06-03T11:47:37Z | |
dc.date.available | 2015-06-03T11:47:37Z | |
dc.date.issued | 2015 | - |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-2015060312111 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/95544 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön aiheena oli perehtyä turvakaarien suunnitteluun, mallintamiseen ja kuvitellussa törmäystilanteessa turvakaarien maksimijännitysten analysointiin edestä- ja sivustapäin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Oulun ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä turvakaarien säännöksiin ja näiden perusteella turvakaarien mallintamiseen Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Tavoitteena turvakaarien mallintamisessa oli saada turvakaaret kestämään kuvitellun törmäystilanteen iskua. Turvakaarien analysoinnissa tavoitteena oli saada maksimijännitykset esille törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin.
Turvakaarien suunnittelussa perehdyttiin turvakaarien säännöksiin ja säännösten perusteella turvakaaret suunniteltiin Audi A1 -projektin autoon. Turvakaarien mallintamisessa käytettiin Catia V5R20 -mallinnusohjelmaa ja turvakaarien säännöksiä ja turvakaaret mallinnettiin näiden säännösten perusteella. Turvakaarien analysoinnissa käytettiin Catia V5R20
-mallinnusohjelmaa. Analysoinnissa laskettiin autoon vaikuttava maksimivoima 100 km/h nopeudesta sekunnin aikana tapahtuvassa törmäyksessä ja osoitettiin tämä voima mallinnettuihin turvakaariin ja analysoitiin von mises stress
-työkalulla turvakaariin vaikuttavat maksimijännitykset edestä- ja sivustapäin.
Työn tuloksena on saavutettu mallinnetut turvakaaret säännöksien perusteella Oulun ammattikorkeakoulun Audi A1 -projektin autoon. Työssä analysoitiin turvakaaret ja näiden maksimijännitykset törmäystilanteessa edestä- ja sivustapäin ovat 891,827 Mpa ja 777,219 Mpa. Turvakaarissa käytettävän materiaalin murtolujuus on vähintään 1 000 Mpa. Säännösten perusteella mallinnetut turvakaaret kestävät kuvitellun törmäystilanteen iskun. | fi |
dc.language.iso | fin | - |
dc.publisher | Oulun ammattikorkeakoulu | - |
dc.rights | All rights reserved | - |
dc.title | Turvakaarien suunnittelu, mallintaminen ja analysointi | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/2150 | - |
dc.organization | Oulun ammattikorkeakoulu | - |
dc.contributor.organization | Oulun ammattikorkeakoulu | - |
dc.subject.keyword | suunnittelu | - |
dc.subject.keyword | mallintaminen | - |
dc.subject.keyword | analyysi | - |
dc.subject.specialization | Auto- ja kuljetustekniikka | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Konetekniikka|sv=Maskinteknik|en=Mechanical Engineering| | - |
dc.subject.discipline | Kone- ja tuotantotekniikan tutkinto-ohjelma | - |