Analyyttisen tiedon kerääminen verkkosivuilta
Vartija, Carita (2015)
Vartija, Carita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015090914463
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli ottaa web-analytiikka käyttöön suomalaisessa catering-alan yrityksessä ja suorittaa tiedon keräämistä varten tarvittavat toimenpiteet. Web-analytiikan tarve ilmeni toteutetun verkkosivu-uudistuksen ja verkkomarkkinoinnin tehostamisen myötä. Verkkosivustolla on tärkeä rooli uusien asiakkaiden hankinnassa ja asiakastyytyväisyyden ylläpitäjänä, minkä vuoksi sivustouudistuksen vaikutuksia verkkosivuston kävijäliikenteeseen haluttiin mitata.
Projektissa otettiin käyttöön valittu analytiikkatyökalu ja määriteltiin verkkosivuston tavoitteiden sekä yrityksen omien markkinointitavoitteiden kautta kävijäseurannassa käytettävät mittarit ja raportit. Valituista raporteista eroteltiin yrityksen kannalta olennaisin seurantatieto, jolla päästään tiedon keräämisessä hyvin alkuun ja saadaan kattavat välineet web-analytiikan ottamiseksi osaksi yrityksen päivittäistä verkkomarkkinointia. Pääpaino raporttien valinnassa oli kävijäliikenteen kasvattamisessa ja sivuston käyttäjien sitouttamisessa.
Insinöörityössä tarkasteltiin teorialähteiden avulla web-analytiikan ja erityisesti tiedon keräämisen eli kävijäseurannan merkitystä nykypäivän verkkomarkkinoinnissa. Työssä tutustuttiin erilaisiin tiedonkeruumenetelmiin ja niiden keskinäisiin eroihin. Projektissa käytettyyn työkaluun perehdyttiin muita menetelmiä tarkemmin ja selvitettiin sen toiminta sekä tärkeimmät ominaisuudet ja pohdittiin sen ylivoimaista asemaa analytiikkaohjelmistojen keskuudessa.
Insinöörityössä keskityttiin web-analytiikkaan pelkästään tiedon keräämisen näkökulmasta, joten varsinaisen analysoinnin tulokset saadaan vasta myöhemmin kävijäseurannan edetessä. Työn on tarkoitus toimia suunnitelman kaltaisena työvälineenä, jota asiakasyritys voi käyttää tulevaisuudessa web-analytiikan ja tiedon keräämisen lähtökohtana. Myöhemmin, kun mittaustuloksia on enemmän, pystytään paremmin arvioimaan raporttien ja mittareiden mahdollinen uudelleen määrittämisen tarve ja tekemään saadun tiedon perusteella konkreettisia muutoksia verkkosivustolle ja markkinointistrategiaan.
Projektissa otettiin käyttöön valittu analytiikkatyökalu ja määriteltiin verkkosivuston tavoitteiden sekä yrityksen omien markkinointitavoitteiden kautta kävijäseurannassa käytettävät mittarit ja raportit. Valituista raporteista eroteltiin yrityksen kannalta olennaisin seurantatieto, jolla päästään tiedon keräämisessä hyvin alkuun ja saadaan kattavat välineet web-analytiikan ottamiseksi osaksi yrityksen päivittäistä verkkomarkkinointia. Pääpaino raporttien valinnassa oli kävijäliikenteen kasvattamisessa ja sivuston käyttäjien sitouttamisessa.
Insinöörityössä tarkasteltiin teorialähteiden avulla web-analytiikan ja erityisesti tiedon keräämisen eli kävijäseurannan merkitystä nykypäivän verkkomarkkinoinnissa. Työssä tutustuttiin erilaisiin tiedonkeruumenetelmiin ja niiden keskinäisiin eroihin. Projektissa käytettyyn työkaluun perehdyttiin muita menetelmiä tarkemmin ja selvitettiin sen toiminta sekä tärkeimmät ominaisuudet ja pohdittiin sen ylivoimaista asemaa analytiikkaohjelmistojen keskuudessa.
Insinöörityössä keskityttiin web-analytiikkaan pelkästään tiedon keräämisen näkökulmasta, joten varsinaisen analysoinnin tulokset saadaan vasta myöhemmin kävijäseurannan edetessä. Työn on tarkoitus toimia suunnitelman kaltaisena työvälineenä, jota asiakasyritys voi käyttää tulevaisuudessa web-analytiikan ja tiedon keräämisen lähtökohtana. Myöhemmin, kun mittaustuloksia on enemmän, pystytään paremmin arvioimaan raporttien ja mittareiden mahdollinen uudelleen määrittämisen tarve ja tekemään saadun tiedon perusteella konkreettisia muutoksia verkkosivustolle ja markkinointistrategiaan.