Näytä suppeat kuvailutiedot

Analyyttisen tiedon kerääminen verkkosivuilta

Vartija, Carita (2015)

dc.contributor.authorVartija, Carita-
dc.date.accessioned2015-09-10T11:37:09Z
dc.date.available2015-09-10T11:37:09Z
dc.date.issued2015-
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-2015090914463-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/97739
dc.description.abstractInsinöörityön tarkoituksena oli ottaa web-analytiikka käyttöön suomalaisessa catering-alan yrityksessä ja suorittaa tiedon keräämistä varten tarvittavat toimenpiteet. Web-analytiikan tarve ilmeni toteutetun verkkosivu-uudistuksen ja verkkomarkkinoinnin tehostamisen myötä. Verkkosivustolla on tärkeä rooli uusien asiakkaiden hankinnassa ja asiakastyytyväisyyden ylläpitäjänä, minkä vuoksi sivustouudistuksen vaikutuksia verkkosivuston kävijäliikenteeseen haluttiin mitata. Projektissa otettiin käyttöön valittu analytiikkatyökalu ja määriteltiin verkkosivuston tavoitteiden sekä yrityksen omien markkinointitavoitteiden kautta kävijäseurannassa käytettävät mittarit ja raportit. Valituista raporteista eroteltiin yrityksen kannalta olennaisin seurantatieto, jolla päästään tiedon keräämisessä hyvin alkuun ja saadaan kattavat välineet web-analytiikan ottamiseksi osaksi yrityksen päivittäistä verkkomarkkinointia. Pääpaino raporttien valinnassa oli kävijäliikenteen kasvattamisessa ja sivuston käyttäjien sitouttamisessa. Insinöörityössä tarkasteltiin teorialähteiden avulla web-analytiikan ja erityisesti tiedon keräämisen eli kävijäseurannan merkitystä nykypäivän verkkomarkkinoinnissa. Työssä tutustuttiin erilaisiin tiedonkeruumenetelmiin ja niiden keskinäisiin eroihin. Projektissa käytettyyn työkaluun perehdyttiin muita menetelmiä tarkemmin ja selvitettiin sen toiminta sekä tärkeimmät ominaisuudet ja pohdittiin sen ylivoimaista asemaa analytiikkaohjelmistojen keskuudessa. Insinöörityössä keskityttiin web-analytiikkaan pelkästään tiedon keräämisen näkökulmasta, joten varsinaisen analysoinnin tulokset saadaan vasta myöhemmin kävijäseurannan edetessä. Työn on tarkoitus toimia suunnitelman kaltaisena työvälineenä, jota asiakasyritys voi käyttää tulevaisuudessa web-analytiikan ja tiedon keräämisen lähtökohtana. Myöhemmin, kun mittaustuloksia on enemmän, pystytään paremmin arvioimaan raporttien ja mittareiden mahdollinen uudelleen määrittämisen tarve ja tekemään saadun tiedon perusteella konkreettisia muutoksia verkkosivustolle ja markkinointistrategiaan.fi
dc.description.abstractThe purpose of this thesis is to introduce analytics and to describe how data collection was began for a Finnish catering company website. Following the renewing of the website and increased online marketing actions, a need for web analytics was noticed. The ability to measure visitor traffic and other actions on the renewed website was thought to be essential. The project included the setup of the selected analytics tool, and the selection of the metrics and reports that would be used based on the marketing goals of the company. In actual data collection, the emphasis was on increasing visitor traffic and engaging customers. The study examined the significance of web analytics and visitor tracking in today’s online marketing. The study dealt with different data collection methods and went through their differences. The method used in the project was researched thoroughly, and the functionality, qualities and superiority compared to other analytics tools are clarified in the thesis. As this thesis focused only on the data collection part of the web analytics, the results of the actual analysis are not available until later when a sufficient amount of website visitor data has been collected. In conclusion, this thesis serves as a starting point which can be used for future web analytics.en
dc.language.isofin-
dc.publisherMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.rightsAll rights reserved-
dc.titleAnalyyttisen tiedon kerääminen verkkosivuiltafi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/246-
dc.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.contributor.organizationMetropolia Ammattikorkeakoulu-
dc.subject.keywordweb-analytiikka-
dc.subject.keywordkävijäseuranta-
dc.subject.keywordverkkomarkkinointi-
dc.subject.specializationdigitaalinen media-
dc.subject.degreeprogramfi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology|-
dc.subject.disciplineMediatekniikka-


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot