REITTIGIS-KOULUMATKAOHJELMAN TEHOKAS HYÖDYNTÄMINEN KOULUMATKOJEN SUUNNITTELUSSA
Laakkonen, Ville (2015)
Laakkonen, Ville
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100615172
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015100615172
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Tornion kaupungin sivistyspalvelut. Opinnäytetyön tavoitteena oli päivittää koulukuljetukset ajan tasalle sekä tehdä ohjekirja ReittiGIS- ja Primus-ohjelmien toiminnoista, joita hyödynnetään reittien ja koulumatkojen suunnittelussa. Toiminnallinen osuus on tehty vuonna 2015 maaliskuun ja elokuun välisenä aikana.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: raportista ja projektista. Raportissa luo-daan teoreettinen pohja työn empiiriselle osalle. Teoriaosassa esitellään toi-meksiantaja, ohjelmistot, joita käytetään koulukuljetusten suunnittelussa, koulukuljetukseen liittyvät lait ja asetukset, sekä kerrotaan koulukuljetuksen eri vaiheista ja prosesseista. Projektiosuudessa kerrotaan tarkemmin ohjekirjan tekemisestä Tornion kaupungin sivistyspalvelun käyttöön.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Aineistoa on kerätty aiheeseen aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista että opinnäytetöitä, ohjeita ja kyseiseen aiheeseen liittyviä Internet-lähteitä.
Tornion kaupungille laadittiin ohjekirja, jossa kerrotaan toiminnoista, joita käytetään koulumatkojen sekä reittien suunnitteluun. Ohjekirjassa kerrotaan vaihe vaiheelta, miten tietty toiminto toimii ja mitä pitää tehdä. Ohjekirjan tarkoituksena on helpottaa koulukuljetusten suunnittelua ja toteutusta nyt ja tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta osasta: raportista ja projektista. Raportissa luo-daan teoreettinen pohja työn empiiriselle osalle. Teoriaosassa esitellään toi-meksiantaja, ohjelmistot, joita käytetään koulukuljetusten suunnittelussa, koulukuljetukseen liittyvät lait ja asetukset, sekä kerrotaan koulukuljetuksen eri vaiheista ja prosesseista. Projektiosuudessa kerrotaan tarkemmin ohjekirjan tekemisestä Tornion kaupungin sivistyspalvelun käyttöön.
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tiedonkeruumenetelminä käytettiin haastattelua ja havainnointia. Aineistoa on kerätty aiheeseen aikaisemmin tehdyistä tutkimuksista että opinnäytetöitä, ohjeita ja kyseiseen aiheeseen liittyviä Internet-lähteitä.
Tornion kaupungille laadittiin ohjekirja, jossa kerrotaan toiminnoista, joita käytetään koulumatkojen sekä reittien suunnitteluun. Ohjekirjassa kerrotaan vaihe vaiheelta, miten tietty toiminto toimii ja mitä pitää tehdä. Ohjekirjan tarkoituksena on helpottaa koulukuljetusten suunnittelua ja toteutusta nyt ja tulevaisuudessa.