RAIsoft Feenix -lääkeseulan käytettävyys
Karsisto, Laura (2015)
Karsisto, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101315392
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä arvioidaan Feenix-lääkeseulan käytettävyyden ongelmakohtia loppukäyttäjän näkökulmasta. Lääkeseulan tarkoituksena on taata onnistunut lääkehoito monilääkityille henkilöille osana ikäihmisten ympärivuorokautisen hoidon arviointityökalua. Työn tavoitteena oli löytää käytettävyydeltään kehitystä vaativat ongelmakohdat sekä saada palautetta käyttäjien tyytyväisyydestä ohjelman käytettävyyteen. Työn tilaajana toimi Oy Raisoft Ltd.
Käytettävyystutkimus suoritettiin havainnoimalla loppukäyttäjien työskentelyä lääkeseulalla todellisessa käyttöympäristössä sekä käyttäjien tyytyväisyyttä mitattiin kyselylomakkeella. Tutkimusmenetelmät valikoituivat siten, että haluttiin löytää luonnollisesti esiin nousevat käytettävyysongelmat ja valitut tutkimusmenetelmät tukivat toisiaan. Havainnoinnit kohdistuivat kahteen loppukäyttäjään, ja kyselyyn saatiin vastaukset kolmelta käyttäjältä.
Havainnointien aikana kohdattiin kuusi käytettävyysongelmaa, jotka priorisoitiin vakavuuden mukaan. Yhtään kriittistä ongelmaa ei kohdattu, mutta muutama ongelmakohta tulisi korjata ohjelman käytettävyyden parantamiseksi. Kyselylomakkeen tulokset korreloivat havainnointien kanssa. Käyttäjät eivät olleet tyytyväisiä kohdattujen ongelmien osalta ohjelman käyttöön, mutta muuten ohjelmasta pidettiin.
Käytettävyyden arvioinnin tuloksien perusteella yritys voi parantaa tulevissa päivityksissään ohjelman käytettävyyttä. Osa kohdatuista käytettävyysongelmista on jo korjattu nykyiseen ohjelmaversioon, mutta myös loppuihin ongelmiin olisi syytä tarttua, jotta asiakkaille voidaan tarjota tuloksellinen, tehokas ja tyydyttävä ohjelmisto.
Käytettävyystutkimus suoritettiin havainnoimalla loppukäyttäjien työskentelyä lääkeseulalla todellisessa käyttöympäristössä sekä käyttäjien tyytyväisyyttä mitattiin kyselylomakkeella. Tutkimusmenetelmät valikoituivat siten, että haluttiin löytää luonnollisesti esiin nousevat käytettävyysongelmat ja valitut tutkimusmenetelmät tukivat toisiaan. Havainnoinnit kohdistuivat kahteen loppukäyttäjään, ja kyselyyn saatiin vastaukset kolmelta käyttäjältä.
Havainnointien aikana kohdattiin kuusi käytettävyysongelmaa, jotka priorisoitiin vakavuuden mukaan. Yhtään kriittistä ongelmaa ei kohdattu, mutta muutama ongelmakohta tulisi korjata ohjelman käytettävyyden parantamiseksi. Kyselylomakkeen tulokset korreloivat havainnointien kanssa. Käyttäjät eivät olleet tyytyväisiä kohdattujen ongelmien osalta ohjelman käyttöön, mutta muuten ohjelmasta pidettiin.
Käytettävyyden arvioinnin tuloksien perusteella yritys voi parantaa tulevissa päivityksissään ohjelman käytettävyyttä. Osa kohdatuista käytettävyysongelmista on jo korjattu nykyiseen ohjelmaversioon, mutta myös loppuihin ongelmiin olisi syytä tarttua, jotta asiakkaille voidaan tarjota tuloksellinen, tehokas ja tyydyttävä ohjelmisto.