"taide" - Selaus asiasanan mukaan LAB-ammattikorkeakoulu

    • 15 Flashes : kuvitustyylin soveltaminen tatuointeihin 

      Kauranen, Milja (2021)
      Tässä opinnäytteessä toteutettiin 15 tatuointikuvitusta omaehtoisena taiteellisena projektina. Tutkimuskohteina olivat tekijän kehitys prosessin aikana, kuvitustyylin soveltuvuus tatuointikuvituksiin sekä käsin piirrettyjen ...
    • Abstrakti luonto : kantaaottaminen taiteen tulkinnassa 

      Ilomäki, Taneli (2021)
      Opinnäytetyössä käsitellään abstraktin ja esittävän taiteen rajapintaa pääasiassa luonnon näkökulmasta. Samalla pohditaan, kuinka kantaaottaminen vaikuttaa taiteen tulkinnassa. Kirjallisessa osuudessa käydään läpi, mitä ...
    • ADHD ja autismikirjo : neurokirjavien vahvuudet taiteen keinoin 

      Tolonen, Emmi (2022)
      Opinnäytetyön aiheena on ADHD:n ja autismikirjon vahvuudet. Neurokirjoon kuuluvien ihmisten vahvuuksista löytyy vähän tietoa, haasteista sen sijaan löytyy tietoa loputtomasti. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esille ...
    • Ajan sisällä : henkilökohtainen tila koruteoksena 

      Vuorinen, Kaisa (2022)
      Taiteellisen tutkielman tarkoituksena oli taiteellisen työskentelyn ja siihen kuuluvien ajatusprosessien kehittäminen sekä niiden näkökulmien tunnistaminen ja sanoittaminen, joihin tekijän taiteellinen työskentely perustuu. ...
    • Alkemistiset rantatuolit : Nigredo, Albedo, Citrinitas ja Rubedo readymade 

      Sosa, Minna (2022)
      Tässä kuvataiteen yamk-opinnäytetyössä lähtökohtana oli kuvata oman lähiomaisen sairastumisen aiheuttamaa muutosta taiteellisin keinoin. Opinnäytetyön pyrkimyksenä on visualisoida muistisairauden aiheuttama muutosprosessi ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • Animaation kuvaruudut osana taideteosta 

      Kiviniemi, Toivo (2024)
      Opinnäytetyössä tutkittiin yksittäisiä kuvaruutuja, eli ”framejä” animaation kokonaisuudessa. Framet ovat yksittäin hyvin pieni osa animaatiota, eikä niihin yleensä ole tarkoitus kiinnittää huomiota. Tietoperustassa ...
    • Aqvaseri-tekniikan kehittäminen : akvarellivärin mahdollisuudet serigrafiatekniikassa 

      Turunen, Johanna (2023)
      Serigrafia eli silkkipaino on taidegrafiikan menetelmä. Akvarellimaalaus on maalaustaiteen yksi perustyöskentelymenetelmistä. Tässä opinnäytetyössä yhdistetään nämä kaksi tekniikkaa monotypiapainotekniikaksi, ja koska ...
    • Arjen ohessa : prosessin merkitys taiteellisessa työskentelyssä 

      Palonen, Eevi (2024)
      Opinnäytetyössä tutkitaan jokapäiväisen arjen toistuvia toimintoja ja tapahtumia, sekä tapoja niiden dokumentointiin ja näkyväksi saattamiseen. Taiteellisessa produktiossa luotiin rutiini, jonka avulla mitattiin nukahtamiseen ...
    • Arvon metsä : tiedon, tunteen ja tekijyyden vuorovaikutus metsäyhteyden syventäjänä 

      Rytteri, Susu (2025)
      Työssä tarkasteltiin tekijän omakohtaisen taiteellisen prosessin kautta, kuinka taiteen tekeminen ja sen pohjana toimivat tiedot ja tunteet vahvistavat ihmisen metsäyhteyttä. Työ liittyy ekososiaalisen sivistyksen ...
    • Asetelmat nykytaiteessa : ajan ilmiöitä öljymaalauksina 

      Ahtee, Antti (2023)
      Opinnäytetyössä käsittelin asetelmamaalauksia nykytaiteessa. Tarkastelin asetelmamaalauksia myös taidehistoriallisesta näkökulmasta, jolloin saavutin paremman perspektiivin maalauksen sisällöllisiin puoliin eri aikakausia ...
      Rajoitettu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången begränsad
    • Babel decomposed : vesivärimedian kerrostekniikka taidemaalauksessa 

      Heinonen, Saku Santeri (2025)
      Tämän opinnäytetyön aiheena on kerrostekniikka vesivärimaalauksessa. Käsittelen ja tutkin aihettani toteuttamalla teoskokonaisuuden, joka koostuu 32:sta erillisestä akvarellista, jotka sommittelen yhdeksi teokseksi. Teos ...
    • Claws Out! hahmosuunnittelu Catfight Express -peliin 

      Nieminen, Venla (2025)
      Tämän opinnäytetyön aiheena on hahmosuunnittelu videopelikonseptiin. Tavoitteena oli suunnitella kaksi visuaalisesti valmista hahmoa, sekä kummallekin kaksi eri asukokonaisuutta. Työn teoriaosuus käy läpi peli- ja ...
    • Creation & Tunnettu mursu 

      Paavo, Jantunen (2024)
      Opinnäytetyöni on kaksiosainen. Creation on kirjankaltainen arkistokansio, johon on koottu skannattuja valokuviani eri museoista. Tunnettu mursu on teos, jossa on valokuvia mediajulkisuudessa ikoniksi muuttuneesta Haminan ...
    • Digitaalisen taiteen vaikutus maalaukseen : pikselitaide 

      Petkun, Svetlana (2022)
      Taiteellinen toimintani liittyy suoraan digitaaliseen ja maalaustaiteeseen. Tutkin digitaalisen kuvantamisen ja maalauksen suhdetta. Maalaan öljymaalauksia pikseliteknikkalla. Tarkastelen jokaisen pikselin väritaustaa ja ...
    • Downshifting : minimalismin vaikutus taiteen tekemiseen 

      Nironen, Iida-Maria (2021)
      Opinnäytetyössäni tutkin minimalistisin keinoin omaa taiteellista prosessiani. Kuvallinen osa kartoittaa omia työskentelytapojani pyrkiessäni kohti non-figuratiivista esitystapaa, jossa inspiraation lähteenä toimii oma ...
    • Elämäni sarjakuva 

      Clark, Robin (2023)
      Opinnäytetyö perustuu luomaani sarjakuvaan: ”Dandelion”. Esittelen siihen liittyviä piirroksia kahdessa teossarjassa. ”Rohkeus” kuvaa seinälle aseteltujen, suurennettujen printtien sekä raakapiirrosten sekoituksella, ...
    • Ennen kuin kaikki katoaa : kasvivärejä kankaalle 

      Sydänkorpi, Riina (2024)
      Opinnäytetyön taiteellisessa produktiossa valmistettiin ihmisen ja luonnon yhteyttä sekä ympäristötietoista taiteen tekemistä käsittelevä teos. Teos koostuu kasviväreillä värjätyistä kankaanpaloista sekä valokuvien pohjalta ...
    • Grisailletekniikka : ja maalaukset "Facing the World" ja "Effects of Full Moon" 

      Arnkil, Aapo (2024)
      Opinnäytetyö käsittää kaksi grisailletekniikalla maalattua öljymaalausta ”Facing the World” ja ”Effects of Full Moon” sekä kirjallisena osana katsauksen grisailletekniikkaan, historiaan, esimerkkejä tunnetuista grisaille ...
    • Hahmosuunnittelu visual novel -peleissä 

      Palviainen, Suvi (2025)
      Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin hahmosuunnittelua visual novel (VN) -pelien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin millaisia VN-pelihahmot ovat ja mitä asioita tuli ottaa huomioon hahmosuunnittelussa genren pelien ...
    • Hankevalmistelu maahanmuuttajataustaisten äitien kotoutumisen tukemiseksi taide- ja kulttuurilähtöisin keinoin 

      Shegelman, Natalia (2021)
      Opinnäytetyön aihe on hankevalmistelu maahanmuuttajataustaisten äitien kotoutumisen tukemiseksi taide- ja kulttuurilähtöisin keinoin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella hanketoiminta kotoutumisen tukemiseksi taide- ...