Haku
Viitteet 1-10 / 16
Vad driver en konsument att köpa en premium elbil? Case: Tesla i Finland
(2019)
Detta examensarbete grundar sig på en kvantitativ enkätstudie och avgränsar sig till Tesla-ägare i Finland. Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer och egenskaper som driver en konsument att välja en elbil framom ...
Varför köper vi Muminmuggar?: En kvantitativ undersökning om köpbeteendet vid köp av Muminmuggar
(2020)
Syftet med forskningen är att ta reda på orsakerna till att vi köper Muminmuggar. Muminmuggarna är populära och finns i de flesta hem, därför ville jag ta reda på varför vi köper dem. Forskningsfrågorna var varför köper ...
Kundundersökning om val av mataffär i ett köpcentrum : Case affär X
(2019)
I köpcentrumet Y har konsumenterna möjligheten att välja mellan tre mataffärer ifrån de tre största affärskedjorna i Finland. Det här examensarbetet gjordes som ett uppdrag av butikschefen för en av dessa affärer för att ...
Influensers bidragande till överkonsumtion: En studie av köpbeteendet hos 18 åriga flickor
(2021)
Influensermarknadsföring på Instagram har blivit allt vanligare för “fast fashion”-företag att använda sig av eftersom det gör företaget mer trovärdigt när en influenser marknadsför dess produkter. Trots de bevisade negativa ...
Hur påverkar reklamfilm konsumenternas köpbeslut inom val av vardagsprodukter
(2023)
Denna studie syftar till att undersöka reklamfilmens påverkan på unga konsumenters beteende avseende vardagsprodukter samt bedöma dess effektivitet. Den teoretiska referensramen baseras på tidigare forskning om reklam, ...
Finländarnas köpbeteende inom modebranschen
(2021)
Målsättningen med denna studie var att utreda finländarnas köpbeteende och få fram vilka faktorer som påverkar deras köpbeslut. Syftet med studien var att skapa en bättre förståelse hur finländare konsumerar kläder. Detta ...
Hur unga kvinnors köpbeteende av skönhetsprodukter påverkas av vad de ser på TikTok : En kvalitativ studie med intervju som metod
(2024)
Syftet med studien är att ta reda på hur TikTok påverkar unga kvinnors köp av skönhetsprodukter. Ämnet är valt baserat på mina intressen och vilja att fördjupa mig inom ämnet. Forskningsfrågan är: Hur påverkas unga kvinnors ...
Är varumärkens kontroversiella marknadsföring värt risken? : En kvalitativ studie om hur kontroversiell marknadsföring påverkar två olika åldersgrupper
(2024)
Varumärken eftersträvar hög relevans genom att skapa starka relationer med och värde hos konsumenter. Kontroversiell marknadsföring utmanar gränser genom att väcka starka
reaktioner. Detta kan vara ett effektivt sätt att ...
Varför inte vegant? Unga vuxnas attityder till konsumtion av animaliska och veganska livsmedel
(2022)
I denna studie undersöktes unga vuxnas attityder till konsumtion av animaliska och veganska livsmedel, samt hur deras närkrets förhåller sig till ämnet. Den kvantitativa undersökningen gjordes i form av en elektronisk ...
Hur unga vuxna väljer läskedrycker
(2022)
Denna studie försöker besvara frågan; Hur värdesätter unga vuxna läskedryckens olika attribut vid köpbeslutet? Då det är svårt att generalisera unga vuxnas åsikter och preferenser närmade sig denna studie från en annorlunda ...