Verkko-oppimisympäristö perehdytyksen tukena Aro Systems Oy:ssä
Valve, Ira (2022)
Valve, Ira
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2022113025257
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin Aro Systems Oy:lle kaksi verkkokurssia uuteen verkko-oppimisympäristöön. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona syksyllä 2022. Aro Systems on suomalainen perheyritys, joka tarjoaa talotekniikan palveluita pienemmille ja suuremmille toimijoille. Verkkokurssien aiheeksi valittiin uuden toimihenkilön perehdytys ja uuden asentajan perehdytys. Tavoitteena oli tehdä käytössä olevan ajan, ja resurssien puitteissa mahdollisimman johdonmukaiset ja toimivat kurssit. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan perehdyttämistä, mutta siinä ei käsitelty tehtäväkohtaista perehdyttämistä. Työssä keskityttiin pohtimaan verkkoympäristön mahdollisuuksia perehdytyksen tukena.
Yhä useammissa organisaatioissa käytetään verkkoympäristöä henkilöstön kouluttamisessa ja perehdyttämisessä. Verkkoympäristö mahdollistaa asioita, joita lähiperehdyttämisessä on hankalaa toteuttaa. Perehdytys on laaja kokonaisuus ja organisaatioissa voidaan toimia kustannus-tehokkaammin, jos osa siitä suoritetaan verkkoympäristössä.
Perehdyttäminen on tärkeää ja sen onnistumisella vaikutetaan positiivisesti työntekijöiden yleiseen tyytyväisyyteen, lisätään sitoutuneisuutta ja varmistetaan osaltaan organisaatioiden sosiaalisen vastuun toteutumista. Verkkokurssien avulla perehtyminen yritykseen ja sen toimintaan on jokaiselle uudelle työntekijälle samanlainen ja uusien työntekijöiden lähtötiedot ovat samat.
Opinnäytetyön lopulliset tuotokset, eli kaksi verkkokurssia tuotettiin hyvien verkkokurssien ominaisuuksien pohjalta ja kurssien sisältöön on lisätty hyvän perehdytyksen sisällöllisiä ominaispiirteitä. Kursseihin lisättiin erilaisia asioita, jotka uuden työntekijän on hyvä tietää heti työsuhteen alussa. Toimihenkilön perehdytyskurssi on lähes samanlainen kuin asentajan perehdytyskurssi. Toimihenkilöiden ja asentajien toimintatavoissa on muutamia eroavaisuuksia, mutta silti perehdytyskurssin kannalta oleellisia asioita käydä läpi. Tästä syystä perehdytyskursseja tehtiin kaksi.
Opinnäytetyön lopuksi todetaan verkkokurssien olevan erittäin hyödyllisiä toimeksiantajayritykselle. Verkkokurssien avulla parannetaan kustannustehokkuutta, parannetaan perehdytysprosessia ja vaikutetaan työntekijöiden tyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön produktina tuotetuissa verkkokursseissa on osittain liikesalaisuuksia. Tästä syystä opinnäytetyössä ei esitellä kursseja kokonaisuudessaan. Liitteissä esitellään verkkokursseista vain ne osat, jotka eivät sisällä salaista tietoa. Koska toimihenkilön ja asentajan verkkokurssit ovat suurelta osin samanlaiset, liitteissä esitellään asentajan verkkokurssista vain ne osat, joissa on eriävää tietoa uuden toimihenkilön perehdytyskurssiin nähden.
Yhä useammissa organisaatioissa käytetään verkkoympäristöä henkilöstön kouluttamisessa ja perehdyttämisessä. Verkkoympäristö mahdollistaa asioita, joita lähiperehdyttämisessä on hankalaa toteuttaa. Perehdytys on laaja kokonaisuus ja organisaatioissa voidaan toimia kustannus-tehokkaammin, jos osa siitä suoritetaan verkkoympäristössä.
Perehdyttäminen on tärkeää ja sen onnistumisella vaikutetaan positiivisesti työntekijöiden yleiseen tyytyväisyyteen, lisätään sitoutuneisuutta ja varmistetaan osaltaan organisaatioiden sosiaalisen vastuun toteutumista. Verkkokurssien avulla perehtyminen yritykseen ja sen toimintaan on jokaiselle uudelle työntekijälle samanlainen ja uusien työntekijöiden lähtötiedot ovat samat.
Opinnäytetyön lopulliset tuotokset, eli kaksi verkkokurssia tuotettiin hyvien verkkokurssien ominaisuuksien pohjalta ja kurssien sisältöön on lisätty hyvän perehdytyksen sisällöllisiä ominaispiirteitä. Kursseihin lisättiin erilaisia asioita, jotka uuden työntekijän on hyvä tietää heti työsuhteen alussa. Toimihenkilön perehdytyskurssi on lähes samanlainen kuin asentajan perehdytyskurssi. Toimihenkilöiden ja asentajien toimintatavoissa on muutamia eroavaisuuksia, mutta silti perehdytyskurssin kannalta oleellisia asioita käydä läpi. Tästä syystä perehdytyskursseja tehtiin kaksi.
Opinnäytetyön lopuksi todetaan verkkokurssien olevan erittäin hyödyllisiä toimeksiantajayritykselle. Verkkokurssien avulla parannetaan kustannustehokkuutta, parannetaan perehdytysprosessia ja vaikutetaan työntekijöiden tyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön produktina tuotetuissa verkkokursseissa on osittain liikesalaisuuksia. Tästä syystä opinnäytetyössä ei esitellä kursseja kokonaisuudessaan. Liitteissä esitellään verkkokursseista vain ne osat, jotka eivät sisällä salaista tietoa. Koska toimihenkilön ja asentajan verkkokurssit ovat suurelta osin samanlaiset, liitteissä esitellään asentajan verkkokurssista vain ne osat, joissa on eriävää tietoa uuden toimihenkilön perehdytyskurssiin nähden.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Verkko-opetuksen erityispiirteet hoitotyön koulutusohjelmissa : Kirjallisuuskatsaus
Karvonen, Matias; Nurmi, Ville; Sädekallio, Teemu (2019)Teknologian kehittymisen myötä verkko-opetus yleistyy sekä Suomessa että maailmalla. Myös hoitotyön koulutuksissa monet perinteisesti lähiopetuksena toteutetut opintojaksot on siirretty tapahtumaan verkossa. Verkko-opetus ... -
eLearning asiakaskoulutuksien mahdollistajana : case: ZetaDisplay Finland Oy
Pasanen, Pekka (2020)Opinnäytetyö käsittelee verkko-oppimisen hyödyntämistä asiakkaille suunnatuissa koulutuksissa. Opinnäytetyön tavoitteena on suunnitella sekä toteuttaa toimiva eLearning-palvelu ZetaDisplay Finland Oy:lle. Aihe on ajankohtainen, ... -
Sähköisten työmenetelmien kehittäminen edunvalvontatoimistoissa
Bergdal, Minna (2021)Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli oikeusministeriön yksityisoikeus- ja oikeudenhoito-osaston oikeusturvapalvelut-yksikkö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää sähköisiä työmenetelmiä oikeusministeriön alla toimivien ...