Systems-based game design in Dwarf Fortress: procedural generation and emergent gameplay
Lehner, Niilo (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023120634648
Tiivistelmä
Tämä oppinäytetyö tutkii Dwarf Fortress -nimisen suositun fantasiapelin järjestelmäpohjaisen pelisuunnittelun ja proseduraalisen generoinnin käsitettä ja soveltamista. Tutkimus sisältää analyysin pelin erilaisista järjestelmistä, mekaniikoista ja tiloista, keskittyen proseduraalisen generoinnin rooliin luotaessa emergenttejä pelattavuuksia.
Tutkimusmenetelmään sisältyy kirjallisuuskatsaus, pelianalyysi ja kysely. Kirjallisuuskatsaus tarjosi käsitteellisen yleiskuvan Dwarf Fortressin proseduraalisesta generoinnista, emergentistä pelattavuudesta ja järjestelmäpohjaisista pelisuunnitteluperiaatteista. Pelianalyysi puolestaan tutki tarkemmin Dwarf Fortressissa esiintyviä järjestelmiä ja tiloja, joita vertailtiin myös muihin vastaaviin peleihin. Lisäksi kysely selvitti pelaajien käsityksiä Dwarf Fortressin proseduraalisesta generoinnista ja oletuksia, joita voidaan tehdä tässä suhteessa.
Tulokset osoittavat, että proseduraalinen generointi on merkittävässä roolissa luotaessa emergenttejä sekä sitouttavia pelikokemuksia Dwarf Fortress -pelissä. Tutkimus päättyy suositukseen tulevasta tutkimuksesta järjestelmäpohjaisesta pelisuunnittelusta ja proseduraalisesta generoinnista peleissä.
Tutkimusmenetelmään sisältyy kirjallisuuskatsaus, pelianalyysi ja kysely. Kirjallisuuskatsaus tarjosi käsitteellisen yleiskuvan Dwarf Fortressin proseduraalisesta generoinnista, emergentistä pelattavuudesta ja järjestelmäpohjaisista pelisuunnitteluperiaatteista. Pelianalyysi puolestaan tutki tarkemmin Dwarf Fortressissa esiintyviä järjestelmiä ja tiloja, joita vertailtiin myös muihin vastaaviin peleihin. Lisäksi kysely selvitti pelaajien käsityksiä Dwarf Fortressin proseduraalisesta generoinnista ja oletuksia, joita voidaan tehdä tässä suhteessa.
Tulokset osoittavat, että proseduraalinen generointi on merkittävässä roolissa luotaessa emergenttejä sekä sitouttavia pelikokemuksia Dwarf Fortress -pelissä. Tutkimus päättyy suositukseen tulevasta tutkimuksesta järjestelmäpohjaisesta pelisuunnittelusta ja proseduraalisesta generoinnista peleissä.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...