AI Copilot - Erilaisten keskustelubottien vertailu asiakaspalvelukäytössä
Leskinen, Pekka (2024)
Leskinen, Pekka
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917347
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052917347
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli vertailla erilaisia keskustelubotti-toteutuksia asiakaspalvelukäyttöön.
Granlund Oy:llä oli tavoitteena kehittää keskustelubotti, jota asiakkaat ja/tai asiakaspalvelijat voisivat konsultoida erilaisia yksinkertaisia Granlund Managerin ongelmatilanteita varten. Keskustelubotti saisi materiaalinsa
mieluiten valmiista dokumenteista, joita asiakaspalvelu on aiemmin käyttänyt, ja niiden lisääminen olisi mieluiten mahdollisimman yksinkertaista, jotta keskustelubotin osaamista voitaisiin päivittää mahdollisimman matalalta tasolta.
Testaamista varten oli asiakaspalvelun toimesta laadittu Usein kysytyt kysymykset-listaus kysymyksistä, joita
keskustelubotilta todennäköisimmin kysyttäisiin, ja sen avulla oli mahdollista kokeilla, miten hyvin erilaiset ratkaisut ymmärsivät valmiista dokumenteista oikeat vastaukset eri kysymyksiin.
Tulokset olivat hyvin vaihtelevia, testattavat ratkaisut saivat ajoittain hyvin haettua kysytyn tiedon ja muotoiltua sen uudelleen, mutta kokonaisuudessaan näiden toiminta oli opinnäytetyön kirjoitushetkellä turhan epäluotettavaa, ja niiden hintataso olisi ollut isommalla käyttäjäkannalla turhan suuri.
Granlund Oy:llä oli tavoitteena kehittää keskustelubotti, jota asiakkaat ja/tai asiakaspalvelijat voisivat konsultoida erilaisia yksinkertaisia Granlund Managerin ongelmatilanteita varten. Keskustelubotti saisi materiaalinsa
mieluiten valmiista dokumenteista, joita asiakaspalvelu on aiemmin käyttänyt, ja niiden lisääminen olisi mieluiten mahdollisimman yksinkertaista, jotta keskustelubotin osaamista voitaisiin päivittää mahdollisimman matalalta tasolta.
Testaamista varten oli asiakaspalvelun toimesta laadittu Usein kysytyt kysymykset-listaus kysymyksistä, joita
keskustelubotilta todennäköisimmin kysyttäisiin, ja sen avulla oli mahdollista kokeilla, miten hyvin erilaiset ratkaisut ymmärsivät valmiista dokumenteista oikeat vastaukset eri kysymyksiin.
Tulokset olivat hyvin vaihtelevia, testattavat ratkaisut saivat ajoittain hyvin haettua kysytyn tiedon ja muotoiltua sen uudelleen, mutta kokonaisuudessaan näiden toiminta oli opinnäytetyön kirjoitushetkellä turhan epäluotettavaa, ja niiden hintataso olisi ollut isommalla käyttäjäkannalla turhan suuri.