Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

AI in a modern game engine : creating a diverse NPC

Laasanen, Miko (2024)

Avaa tiedosto
Laasanen_Miko.pdf (1.624Mt)
Lataukset: 


Laasanen, Miko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024052817297
Tiivistelmä
Tekoäly on merkittävä osa moderneja pelejä, koska se parantaa pelaajakokemusta dynaamisilla ja osallistavilla vuorovaikutuksilla ei-pelattavien hahmojen (NPC) kautta. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan tekoälyn tarkoitusta, toteuttamista ja arviointia peleissä, keskittyen monipuolisen NPC:n luomiseen Longvinter-pelin ympäristössä.

Aluksi opinnäytetyö syventyy tekoälyn logiikan toteuttamis tapoihin, kuten äärellisiin tilakoneisiin, käyttäytymispuihin ja uskomus-halu-tarkoitus malliin. Lisäksi opinnäytetyö tarkastelee Unreal Enginen navigointi- ja ympäristötestausjärjestelmiä.

Tämän opinnäytetyön ydin keskittyy tapaustutkimukseen monipuolisen NPC:n luomisesta Longvinter-peliin. Siinä kuvataan NPC:n tavoitteet sekä sen toteutuksen aloitus ja logiikan teko käyttäytymispuilla. Lisäksi työ käsittelee rajoituksia ja ongelmia, jotka ilmenivät navigoinnin toteuttamisessa avoimessa pelimaailmassa.

Loppupuolella opinnäytetyö esittelee NPC:n tulosten arviointia. Tähän sisältyy NPC:n käyttäytymisen, osallistavuuden ja suorituskyvyn arviointi. Arviointi tehtiin ensin sisäisesti ja myöhemmin pelaajien antamalla palautteella kun NPC oli integroitu peliin. Lopuksi opinnäytetyö pohtii, mitä olisi voitu tehdä toisin ja mitä voitaisiin tehdä tulevaisuudessa.

Yhteenvetona tämä opinnäytetyö tarkastelee tekoälyn merkitystä pelimaailmassa, sen toteutustapoja ja vaikutuksia pelaajakokemukseen. Tehokkaasti käyttämällä tekoälyä pelissä, kehittäjä voi luoda pelaajille syvemmän ja osallistavamman kokemuksen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.

  • Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming 

    Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)
    The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ...
  • Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine 

    Korhola, Samuli (2020)
    The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ...
  • ”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game 

    Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)
    All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste