Kohtaamisen kipinä: ohjaajille suunnattu tietomateriaali haastavien vuorovaikutustilanteiden ennaltaehkäisyyn Aspa Palvelut Oy:ssä
Coll-Makkonen, Antonia; Heikkinen, Leena (2024)
Coll-Makkonen, Antonia
Heikkinen, Leena
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024101026339
Tiivistelmä
Kehittämispohjaisen opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä Aspa Palvelut Oy:n asumispalvelujen ohjaajien vuorovaikutustaitoja, vähentää haastavien asiakastilanteiden syntymistä, sekä sitä kautta lisätä työn turvallisuutta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi asumispalvelujen ohjaajille suunnattu vuorovaikutusta tukeva tietomateriaali. Materiaalia varten kerättiin ideoita Aspa Palvelut Oy:n työntekijöiltä ryhmäkeskustelun avulla. Keskusteluun osallistuneet arvioivat syntynyttä materiaalia internet-lomakkeen kautta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kehittämistehtävään liittyviä keskeisiä käsitteitä, joita ovat ohjaaminen ja asiakastyö sosiaalialalla, kohtaaminen, vuorovaikutus, dialogisuus, asenteet ja asiakasväkivalta. Lisäksi viitekehyksessä käydään läpi haastavien asiakastilanteiden syntyyn vaikuttavia syitä.
Kehitystyön tuotoksena syntynyt tietomateriaali auttaa ohjaajia tekemään työtään turvallisemmin ja paremmin, sekä tukee Aspa Palvelut Oy:n arvoja sekä toimintamalleja.
Aspa Palvelut Oy:ltä saadussa palautteessa todettiin tuotoksen vahvuuden olevan teemaan liittyvien käsitteistön kokoamisessa ja ilmaisemisessa lähestyttävästi ja ymmärrettävästi, jolloin tuotosta voidaan käyttää esimerkiksi perehdytys- ja koulutusmateriaalin tukena.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan kehittämistehtävään liittyviä keskeisiä käsitteitä, joita ovat ohjaaminen ja asiakastyö sosiaalialalla, kohtaaminen, vuorovaikutus, dialogisuus, asenteet ja asiakasväkivalta. Lisäksi viitekehyksessä käydään läpi haastavien asiakastilanteiden syntyyn vaikuttavia syitä.
Kehitystyön tuotoksena syntynyt tietomateriaali auttaa ohjaajia tekemään työtään turvallisemmin ja paremmin, sekä tukee Aspa Palvelut Oy:n arvoja sekä toimintamalleja.
Aspa Palvelut Oy:ltä saadussa palautteessa todettiin tuotoksen vahvuuden olevan teemaan liittyvien käsitteistön kokoamisessa ja ilmaisemisessa lähestyttävästi ja ymmärrettävästi, jolloin tuotosta voidaan käyttää esimerkiksi perehdytys- ja koulutusmateriaalin tukena.