Laadukkaan asiakaskokemuksen elementit digitaalisella sijoituspalvelualustalla
Niinikoski, Mikko (2024)
Niinikoski, Mikko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627457
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024110627457
Tiivistelmä
Digitalisoituvassa maailmassa yritykset kilpailevat asiakkaista yhä enemmän. Perinteisten erottautumiskeinojen rinnalla yritykset tavoittelevat erinomaista asiakaskokemusta kilpailuedun saavuttamiseksi. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan miten myönteiseen ja hyvään asiakaskokemukseen perustuvan asiakaspalvelun elementtejä voidaan toteuttaa digitaalisella sijoituspalvelualustalla. Pankkiiriliike (myöhemmin Yritys X) julkaisee marraskuussa 2024 uuden sijoitustuotteiden myyntialustan, jossa tavoitteena on luoda uudenlainen käyttäjäkokemus. Konseptin verrokkeina ovat globaalisti menestyneet brändit, jotka ovat pystyneet laadukkaan tuotteen ja siihen liittyvän tarinallistamisen kautta luomaan menestyneen liiketoiminnan.
Opinnäytetyössä tarkastellaan asiakaskokemusta, asiakaspolkua, kosketuspisteitä sekä asiakaskokemuksen mittaamista yleisesti. Näiden ohella työssä tarkastellaan erikseen digitaalista asiakaskokemusta: digitaalisuuden tuomia asiakaskokemuksen haasteita, asiakkaan monikanavaista ostopolkua sekä teknologian roolia asiakaskokemuksessa. Teoriaosuuden lopussa tarkastellaan tutkimusten valossa tulevaisuuden kehitystrendejä henkilökohtaisessa varainhoidossa. Varsinaisen tutkimusosion muodostaa asiakkaiden kokemusten tutkiminen puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella. Pohdinnassa ja johtopäätöksissä tuodaan esiin tutkimuskirjallisuudesta ja asiakastutkimuksesta esiin nousevia keskeisiä havaintoja laadukkaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi julkaistavalla digitaalisella palvelualustalla. Tutkimustulosten havainnointi sisältää myös määrällisen analyysin hyödyntämistä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan tiivistää, että Yritys X:n asiakkaat arvostavat sijoitusneuvojan aktiivista roolia neuvonantajana ja helppoa tavoitettavuutta nopeasti useampien kanavien kautta. Laadukkaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi Yritys X:n on parannettava raportoinnin selkeyttä ja tietojen visuaalista esittämistapaa asiakkaiden sijoitusvarallisuuden, tuottojen ja kulujen osalta Salkku-palvelussa. Asiakasarvoa ja heidän sitouttamistansa voidaan lisätä tarjoamalla Salkku-palvelussa enemmän lyhyen aikavälin markkinakatsauksia, tietoa rahastojen sisältämistä yhtiöistä sekä tarjoamalla myös vastuullisuusteemat huomioivia sijoitusideoita.
Asiasanat: asiakaskokemus, digitaalinen asiakaskokemus, asiakasarvo
Opinnäytetyössä tarkastellaan asiakaskokemusta, asiakaspolkua, kosketuspisteitä sekä asiakaskokemuksen mittaamista yleisesti. Näiden ohella työssä tarkastellaan erikseen digitaalista asiakaskokemusta: digitaalisuuden tuomia asiakaskokemuksen haasteita, asiakkaan monikanavaista ostopolkua sekä teknologian roolia asiakaskokemuksessa. Teoriaosuuden lopussa tarkastellaan tutkimusten valossa tulevaisuuden kehitystrendejä henkilökohtaisessa varainhoidossa. Varsinaisen tutkimusosion muodostaa asiakkaiden kokemusten tutkiminen puolistrukturoidulla kyselytutkimuksella. Pohdinnassa ja johtopäätöksissä tuodaan esiin tutkimuskirjallisuudesta ja asiakastutkimuksesta esiin nousevia keskeisiä havaintoja laadukkaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi julkaistavalla digitaalisella palvelualustalla. Tutkimustulosten havainnointi sisältää myös määrällisen analyysin hyödyntämistä.
Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan tiivistää, että Yritys X:n asiakkaat arvostavat sijoitusneuvojan aktiivista roolia neuvonantajana ja helppoa tavoitettavuutta nopeasti useampien kanavien kautta. Laadukkaan asiakaskokemuksen varmistamiseksi Yritys X:n on parannettava raportoinnin selkeyttä ja tietojen visuaalista esittämistapaa asiakkaiden sijoitusvarallisuuden, tuottojen ja kulujen osalta Salkku-palvelussa. Asiakasarvoa ja heidän sitouttamistansa voidaan lisätä tarjoamalla Salkku-palvelussa enemmän lyhyen aikavälin markkinakatsauksia, tietoa rahastojen sisältämistä yhtiöistä sekä tarjoamalla myös vastuullisuusteemat huomioivia sijoitusideoita.
Asiasanat: asiakaskokemus, digitaalinen asiakaskokemus, asiakasarvo