Optimization in mobile game development : leveraging 2.5D visuals for performance and aesthetic appeal
Orispää, Nicolette (2025)
Orispää, Nicolette
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504217032
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504217032
Tiivistelmä
2.5D-visualisointi, joka on alunperin kehitetty PC- ja konsolipelaamisen varhaisten aikojen laitteistorajoitusten kiertämiseksi, on jälleen noussut merkitykselliseksi mobiilipelaamisen kasvun myötä. Sen soveltamisesta mobiilipelikehitykseen on kuitenkin vain vähän aiempaa tutkimusta. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mobiilipelien kehittämisen haasteita ja selvitetään, kuinka 2.5D-visuaalinen tyyli voi auttaa voittamaan nämä rajoitteet säilyttäen samalla ainutlaatuisen ulko-asun.
Opinnäytetyön yhteydessä kehitettiin kaksi versiota prototyyppipelistä: toinen hyödynsi tutkimukseen perustuvia optimointitekniikoita ja toinen rakennettiin ilman optimointia. Molempien versioiden suorituskykyä analysoitiin optimointitekniikoiden vaikutuksen arvioimiseksi. Vaikka tutkimuksen laajuus ei ollut riittävä lopullisten johtopäätösten tekemiseen, ja tulokset osoittivat vain vähäisiä suorituskykyeroja, tutkimuksessa selvisi, että optimoitu versio kulutti vähemmän videomuistia kuin optimoimaton versio.
Tämä opinnäytetyö luo pohjan 2.5D:n tarkemmalle tutkimukselle mobiilipelien optimointikeinona. Vaikka lisätutkimuksia tarvitaan, tulokset viittaavat siihen, että 2.5D voi parantaa suorituskykyä pelikehityksessä, samalla säilyttäen visuaalisen omaleimaisuuden.
Opinnäytetyön yhteydessä kehitettiin kaksi versiota prototyyppipelistä: toinen hyödynsi tutkimukseen perustuvia optimointitekniikoita ja toinen rakennettiin ilman optimointia. Molempien versioiden suorituskykyä analysoitiin optimointitekniikoiden vaikutuksen arvioimiseksi. Vaikka tutkimuksen laajuus ei ollut riittävä lopullisten johtopäätösten tekemiseen, ja tulokset osoittivat vain vähäisiä suorituskykyeroja, tutkimuksessa selvisi, että optimoitu versio kulutti vähemmän videomuistia kuin optimoimaton versio.
Tämä opinnäytetyö luo pohjan 2.5D:n tarkemmalle tutkimukselle mobiilipelien optimointikeinona. Vaikka lisätutkimuksia tarvitaan, tulokset viittaavat siihen, että 2.5D voi parantaa suorituskykyä pelikehityksessä, samalla säilyttäen visuaalisen omaleimaisuuden.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...