Vaikuttajan brändin rakentaminen ja ylläpito
Hyttinen, Joonas (2025)
Hyttinen, Joonas
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612438
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051612438
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö keskittyi Josefiina Lahtisen brändin rakentamiseen ja ylläpitoon sosiaali-
sessa mediassa. Työ tutki, miten Josefiina Lahtinen, tunnettu vaikuttaja, on onnistunut luo-
maan ja ylläpitämään menestyksekästä brändiä, joka vuorovaikuttaa hänen seuraajiensa
kanssa. Tutkimus pyrki selvittämään, mitkä tekijät ovat olennaisia vaikuttajan brändin rakenta-
misessa ja miten nämä tekijät vaikuttavat yleisön sitoutumiseen ja brändin uskollisuuteen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää, johon sisältyi teemahaastatte-
luja Josefiinan itsensä, hänen yhteistyökumppaneidensa ja hänen seuraajiensa kanssa. Lisäksi
tutkimuksessa analysoitiin Josefiinan sosiaalisen median sisältöä, mukaan lukien postauksia ja
niiden vastaanottoa. Analyysi keskittyi aitouden, vastuullisuuden ja vuorovaikutuksen rooleihin
brändin rakentamisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Josefiinan menestys brändinä perustuu hänen kykyynsä
välittää autenttisuutta, elämänläheisyyttä sekä arvoja, mikä vaikuttaa muodostavan kestävän
yhteyden yleisöön. Brändin rakentamisessa keskeistä on ollut johdonmukaisuus ja yleisön odo-
tusten ymmärtäminen. Aitouden, omaan elämään pohjautuva autenttinen sisältö, vaikuttajan
oma persoona ja sen esiin nostaminen sekä vastuullisuuden korostaminen viestinnässä on
erottanut Josefiinan positiivisesti kilpailijoista ja rakentanut vahvan luottamuspohjan hänen seu-
raajiensa keskuudessa.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa inspiraatiota siitä, miten digitaalisia alustoja voidaan tehokkaasti
hyödyntää vaikuttajan brändin rakentamisessa. Tutkimuksssa löydettiin suosituksia siihen, mi-
ten vaikuttajat voivat kehittää ja ylläpitää menestyksekästä brändiä sekä miten kaupallisten alo-
jen toimijat voivat parantaa vaikuttajayhteistyönsä tuloksellisuutta. Työn tulokset ovat hyödyn-
nettävissä niin akateemisissa piireissä, kuin käytännön markkinointityössä, tarjoten suuntavii-
voja tehokkaaseen brändinkehitykseen ja vaikuttajamarkkinointiin.
sessa mediassa. Työ tutki, miten Josefiina Lahtinen, tunnettu vaikuttaja, on onnistunut luo-
maan ja ylläpitämään menestyksekästä brändiä, joka vuorovaikuttaa hänen seuraajiensa
kanssa. Tutkimus pyrki selvittämään, mitkä tekijät ovat olennaisia vaikuttajan brändin rakenta-
misessa ja miten nämä tekijät vaikuttavat yleisön sitoutumiseen ja brändin uskollisuuteen.
Opinnäytetyössä hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää, johon sisältyi teemahaastatte-
luja Josefiinan itsensä, hänen yhteistyökumppaneidensa ja hänen seuraajiensa kanssa. Lisäksi
tutkimuksessa analysoitiin Josefiinan sosiaalisen median sisältöä, mukaan lukien postauksia ja
niiden vastaanottoa. Analyysi keskittyi aitouden, vastuullisuuden ja vuorovaikutuksen rooleihin
brändin rakentamisessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että Josefiinan menestys brändinä perustuu hänen kykyynsä
välittää autenttisuutta, elämänläheisyyttä sekä arvoja, mikä vaikuttaa muodostavan kestävän
yhteyden yleisöön. Brändin rakentamisessa keskeistä on ollut johdonmukaisuus ja yleisön odo-
tusten ymmärtäminen. Aitouden, omaan elämään pohjautuva autenttinen sisältö, vaikuttajan
oma persoona ja sen esiin nostaminen sekä vastuullisuuden korostaminen viestinnässä on
erottanut Josefiinan positiivisesti kilpailijoista ja rakentanut vahvan luottamuspohjan hänen seu-
raajiensa keskuudessa.
Tämä opinnäytetyö tarjoaa inspiraatiota siitä, miten digitaalisia alustoja voidaan tehokkaasti
hyödyntää vaikuttajan brändin rakentamisessa. Tutkimuksssa löydettiin suosituksia siihen, mi-
ten vaikuttajat voivat kehittää ja ylläpitää menestyksekästä brändiä sekä miten kaupallisten alo-
jen toimijat voivat parantaa vaikuttajayhteistyönsä tuloksellisuutta. Työn tulokset ovat hyödyn-
nettävissä niin akateemisissa piireissä, kuin käytännön markkinointityössä, tarjoten suuntavii-
voja tehokkaaseen brändinkehitykseen ja vaikuttajamarkkinointiin.