Competence Requirements of Project Managers in Public Social Welfare, Healthcare, and Rescue Services : Development of Project Manager Competence Model and Self-Assessment Tool for the Wellbeing Services County of Satakunta
Valli, Heikki (2025)
Valli, Heikki
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319836
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025060319836
Tiivistelmä
Suomen sosiaali- ja terveysalalla ja pelastustoimessa on käynnissä merkittäviä rakenteellisia muutoksia, jotka edellyttävät yhtenäisiä projektinhallinnan käytäntöjä. Satakunnan hyvinvointialue tunnisti tarpeen yhtenäiselle osaamismallille ja itsearviointityökalulle projektipäälliköiden tueksi monimutkaisissa projekteissa.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin sekamenetelmiä, joissa yhdistyivät kirjallisuuskatsaus, vertaileva analyysi, temaattiset haastattelut ja työpaja jäsennellyn osaamiskehyksen kehittämiseksi. Tutkimuksessa tunnistettiin kuusi keskeistä osaamisaluetta, 32 osaamisyksikköä ja 173 osaamiselementtiä, jotka muodostivat Satakunnan hyvinvointialueen projektipäälliköiden tarpeisiin räätälöidyn hierarkkisen mallin.
Tulokset osoittavat, että strukturoitu osaamismalli selkeyttää projektinhallinnan osaamisen määrittelyä, kun taas itsearviointityökalu tarjoaa käytännönläheisen mekanismin osaamisen arviointiin. Asiantuntijapalautteen avulla tehty validointi vahvisti kehyksen luotettavuuden ja soveltuvuuden.
Tutkimus edistää sekä teoriaa että käytäntöä tarkentamalla kompetenssimääritelmiä, parantamalla arviointimenetelmiä ja tarjoamalla standardoidun lähestymistavan projektipäällikön valintaan ja kehittämiseen. Tuleviin suosituksiin kuuluu arviointityökalun siirtäminen digitaaliselle alustalle ja jäsenneltyjen koulutusohjelmien integrointi käytettävyyden ja tehokkuuden parantamiseksi. The Finnish social welfare, healthcare, and rescue services sector is undergoing significant structural changes, necessitating standardized project management practices. The wellbeing services county of Satakunta identified the need for a unified competence model and self-assessment tool to support project managers in navigating complex projects.
This thesis employed a mixed-methods approach, combining literature review, comparative analysis, thematic interviews, and workshop to develop a structured competence framework. The research identified six key competence areas, 32 competence units, and 173 competence elements, forming a hierarchical model tailored to the needs of project managers in the wellbeing services county of Satakunta.
The results demonstrate that a structured competence model enhances clarity in defining project management expertise, while the self-assessment tool provides a practical mechanism for evaluating competences. Validation through expert feedback confirmed the reliability and applicability of the framework.
The study contributes to both theory and practice by refining competency definitions, improving assessment methodologies, and offering a standardized approach to project manager selection and development. Future recommendations include transitioning the assessment tool to a digital platform and integrating structured training programs to enhance usability and effectiveness.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin sekamenetelmiä, joissa yhdistyivät kirjallisuuskatsaus, vertaileva analyysi, temaattiset haastattelut ja työpaja jäsennellyn osaamiskehyksen kehittämiseksi. Tutkimuksessa tunnistettiin kuusi keskeistä osaamisaluetta, 32 osaamisyksikköä ja 173 osaamiselementtiä, jotka muodostivat Satakunnan hyvinvointialueen projektipäälliköiden tarpeisiin räätälöidyn hierarkkisen mallin.
Tulokset osoittavat, että strukturoitu osaamismalli selkeyttää projektinhallinnan osaamisen määrittelyä, kun taas itsearviointityökalu tarjoaa käytännönläheisen mekanismin osaamisen arviointiin. Asiantuntijapalautteen avulla tehty validointi vahvisti kehyksen luotettavuuden ja soveltuvuuden.
Tutkimus edistää sekä teoriaa että käytäntöä tarkentamalla kompetenssimääritelmiä, parantamalla arviointimenetelmiä ja tarjoamalla standardoidun lähestymistavan projektipäällikön valintaan ja kehittämiseen. Tuleviin suosituksiin kuuluu arviointityökalun siirtäminen digitaaliselle alustalle ja jäsenneltyjen koulutusohjelmien integrointi käytettävyyden ja tehokkuuden parantamiseksi.
This thesis employed a mixed-methods approach, combining literature review, comparative analysis, thematic interviews, and workshop to develop a structured competence framework. The research identified six key competence areas, 32 competence units, and 173 competence elements, forming a hierarchical model tailored to the needs of project managers in the wellbeing services county of Satakunta.
The results demonstrate that a structured competence model enhances clarity in defining project management expertise, while the self-assessment tool provides a practical mechanism for evaluating competences. Validation through expert feedback confirmed the reliability and applicability of the framework.
The study contributes to both theory and practice by refining competency definitions, improving assessment methodologies, and offering a standardized approach to project manager selection and development. Future recommendations include transitioning the assessment tool to a digital platform and integrating structured training programs to enhance usability and effectiveness.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Project management in practice : Evaluating a case project through project management theories
Uusitalo, Jenni (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The purpose of this thesis was to evaluate a case project and to study whether it was carried out in a correct manner; meaning that did the case project follow the project management models. In addition, part of the study ... -
I want to be a good project manager : Requirements to be a project manager in the context of multinational IT projects
Dmitrieva, Darja (Tampereen ammattikorkeakoulu, 2012)The main purpose of this thesis is to describe management methods and tools for multinational IT projects. All conclusions are based on the research, when few cases were studied and analyzed. Those cases are IT projects, ... -
Applying Business Model Canvas in an internal project funding case: IB-HUB : Business Model Canvas applied with a project plan for improving internal Research, Development and Innovation project funding processes at Turku University of Applied Sciences
Sivén, Tom (Turun ammattikorkeakoulu, 2014)During the past few years, internal projects were launched at Turku University of Applied Sciences at a growing rate. One of these internal projects has been IB-HUB, which brought the idea of improving the internal Research, ...