Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Muutosjohtamisen keskeiset tekijät kosmetiikka-alan vähittäiskaupassa

Leppäkorpi, Elina (2025)

 
Avaa tiedosto
Leppakorpi_Elina.pdf (1.698Mt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Leppäkorpi, Elina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025061723241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten myymäläpäälliköt voivat johtaa muutosprosesseja tehokkaasti kosmetiikka-alan vähittäiskaupassa ja mitkä toimenpiteet tukevat työntekijöiden sitoutumista organisaation muutosprosesseihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myymäläpäälliköiden keskeiset toimenpiteet ja johtamisstrategiat muutosjohtamisessa kosmetiikka-alan vähittäiskaupassa sekä kartoittaa muutosjohtamisen esteitä. Tavoitteena on luoda suosituksia muutosprosessien suunnitteluun ja toteutukseen, sekä kehittää konkreettisia ratkaisuehdotuksia, jotka tukevat myymäläpäälliköitä muutosprosessien onnistumisessa ja henkilöstön sitouttamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi tanskalaisen Matas Groupin omistama kosmetiikkaketju KICKS Group.

Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan muutosjohtamista monipuolisesti eri näkökulmista. Käsittely kattaa keskeiset osa-alueet, kuten muutosprosessin vaiheet, tehokkaan muutosviestinnän merkityksen, muutosagentin roolin organisaatiossa sekä muutosvastarinnan tunnistamisen ja sen hallinnan keinot. Lisäksi tarkastellaan tunnetuimpia muutosjohtamisen malleja, jotka tarjoavat viitepohjan käytännön johtamistoimille.

Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin toimintatutkimuksena, käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus rakentui kolmivaiheisesta prosessista, jossa hyödynnettiin kolmea erilaista aineistonkeruumenetelmää. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin tietoa kohdeorganisaation myyjiltä lomakehaastattelun avulla. Tavoitteena oli selvittää muutosjohtamisen nykytilaa myyjien näkökulmasta ja tutkia mahdollisia esteitä muutosprosessien toteutumiselle. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa työntekijöiden näkökulmasta onnistuneen muutosjohtamisen keskeisiä tekijöitä. Toisessa vaiheessa aineistoa syvennettiin fokusryhmähaastattelulla, johon osallistui neljä kohdeorganisaation myyjää. Kolmannessa vaiheessa järjestettiin työpaja myymäläpäälliköille, jonka tavoitteena oli tunnistaa onnistuneen muutosjohtamisen keskeiset elementit sekä kehittää konkreettisia ratkaisuja tutkimuksessa esiin nousseisiin muutosprosessien johtamisen esteisiin.

Tutkimuksen analyysin perusteella tunnistettiin myymäläpäälliköiden keskeisiä toimenpiteitä, jotka tukevat onnistunutta muutosjohtamista ja vahvistavat henkilöstön sitoutumista. Lisäksi esiin nousi konkreettisia kehitysideoita muutosjohtamisen esteiden ylittämiseksi. Opinnäytetyö vahvistaa kohdeorganisaation valmiutta kohdata tulevia muutoksia tarjoamalla konkreettisia toimintamalleja ja oivalluksia muutosjohtamisen tueksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste