dc.contributor.author | Leppäkorpi, Elina | |
dc.date.accessioned | 2025-06-18T08:30:52Z | |
dc.date.available | 2025-06-18T08:30:52Z | |
dc.date.issued | 2025 | - |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/896146 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten myymäläpäälliköt voivat johtaa muutosprosesseja tehokkaasti kosmetiikka-alan vähittäiskaupassa ja mitkä toimenpiteet tukevat työntekijöiden sitoutumista organisaation muutosprosesseihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää myymäläpäälliköiden keskeiset toimenpiteet ja johtamisstrategiat muutosjohtamisessa kosmetiikka-alan vähittäiskaupassa sekä kartoittaa muutosjohtamisen esteitä. Tavoitteena on luoda suosituksia muutosprosessien suunnitteluun ja toteutukseen, sekä kehittää konkreettisia ratkaisuehdotuksia, jotka tukevat myymäläpäälliköitä muutosprosessien onnistumisessa ja henkilöstön sitouttamisessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi tanskalaisen Matas Groupin omistama kosmetiikkaketju KICKS Group.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan muutosjohtamista monipuolisesti eri näkökulmista. Käsittely kattaa keskeiset osa-alueet, kuten muutosprosessin vaiheet, tehokkaan muutosviestinnän merkityksen, muutosagentin roolin organisaatiossa sekä muutosvastarinnan tunnistamisen ja sen hallinnan keinot. Lisäksi tarkastellaan tunnetuimpia muutosjohtamisen malleja, jotka tarjoavat viitepohjan käytännön johtamistoimille.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin toimintatutkimuksena, käyttäen laadullista tutkimusmenetelmää. Tutkimus rakentui kolmivaiheisesta prosessista, jossa hyödynnettiin kolmea erilaista aineistonkeruumenetelmää. Ensimmäisessä vaiheessa kerättiin tietoa kohdeorganisaation myyjiltä lomakehaastattelun avulla. Tavoitteena oli selvittää muutosjohtamisen nykytilaa myyjien näkökulmasta ja tutkia mahdollisia esteitä muutosprosessien toteutumiselle. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa työntekijöiden näkökulmasta onnistuneen muutosjohtamisen keskeisiä tekijöitä. Toisessa vaiheessa aineistoa syvennettiin fokusryhmähaastattelulla, johon osallistui neljä kohdeorganisaation myyjää. Kolmannessa vaiheessa järjestettiin työpaja myymäläpäälliköille, jonka tavoitteena oli tunnistaa onnistuneen muutosjohtamisen keskeiset elementit sekä kehittää konkreettisia ratkaisuja tutkimuksessa esiin nousseisiin muutosprosessien johtamisen esteisiin.
Tutkimuksen analyysin perusteella tunnistettiin myymäläpäälliköiden keskeisiä toimenpiteitä, jotka tukevat onnistunutta muutosjohtamista ja vahvistavat henkilöstön sitoutumista. Lisäksi esiin nousi konkreettisia kehitysideoita muutosjohtamisen esteiden ylittämiseksi. Opinnäytetyö vahvistaa kohdeorganisaation valmiutta kohdata tulevia muutoksia tarjoamalla konkreettisia toimintamalleja ja oivalluksia muutosjohtamisen tueksi. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of this thesis was to examine how store managers can lead change processes effectively in the cosmetics retail industry and what actions support employee commitment to organizational change processes. The aim of the thesis was to identify key actions and leadership strategies of store managers in change management within the cosmetics retail sector, as well as to map out obstacles to change management. The goal is to create recommendations for the planning and implementation of change processes and to develop concrete solutions that support store managers in the successful execution of change processes and in engaging staff. The thesis was commissioned by KICKS Group, a cosmetics chain owned by the Danish Matas Group.
The theoretical framework examines change management from multiple perspectives in order to provide a comprehensive understanding of how organizational change can be planned, communicated, and implemented. It covers key areas such as the stages of the change process, the importance of effective change communication, the role of the change agent in driving transformation, and strategies for managing resistance to change. In addition, the framework presents the most well-known change management models, which serve as an analytical foundation for the study.
The research component of this thesis was conducted as an action research project, using a qualitative research approach. The study followed a three-phase process that employed three different data collection methods. In the first phase, data was collected from the sales personnel of the target organization through a structured interview form. The aim was to examine the current state of change management from the employees’ perspective and to identify potential barriers to the implementation of change processes. Additionally, the goal was to recognize key factors of successful change management as perceived by the employees. In the second phase, the data was deepened through a focus group interview involving four sales employees from the organization. In the third phase, a workshop was held for store managers, aiming to identify the essential elements of successful change management and to develop concrete solutions to the barriers to leading change processes that emerged during the research.
Based on the analysis of the research data, several key actions were identified that support effective change management and enhance employee commitment during change processes. The study also revealed concrete development ideas for overcoming obstacles related to change management. This thesis strengthens the organization's capacity for future change by offering practical models and insights to support successful change management. | en |
dc.language.iso | fin | - |
dc.rights | fi=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|sv=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.|en=All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.| | - |
dc.title | Muutosjohtamisen keskeiset tekijät kosmetiikka-alan vähittäiskaupassa | fi |
dc.type.ontasot | fi=Ylempi AMK-opinnäytetyö|sv=Högre YH-examensarbete|en=Master's thesis| | - |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:amk-2025061723241 | - |
dc.subject.degreeprogram | fi=Kauneudenhoitoala|sv=Skönhetsbranschen|en=Beauty and Cosmetics| | - |
dc.subject.yso | muutosjohtaminen | - |
dc.subject.yso | johtaminen | - |
dc.subject.yso | muutosvastarinta | - |
dc.subject.yso | muutosviestintä | - |
dc.subject.discipline | Kosmetiikka-asiantuntijuuden kehittäminen ja johtaminen | - |
annif.suggestions.links | http://www.yso.fi/onto/yso/p12913|http://www.yso.fi/onto/yso/p554|http://www.yso.fi/onto/yso/p272|http://www.yso.fi/onto/yso/p277|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p25099|http://www.yso.fi/onto/yso/p8420|http://www.yso.fi/onto/yso/p1075|http://www.yso.fi/onto/yso/p13643|http://www.yso.fi/onto/yso/p4191 | fi |
dc.rights.accessrights | Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad | |