Haku
Viitteet 1-9 / 9
Den viktiga vilan : en kvalitativ studie om pedagogers erfarenhet och tankar om vilan för barn i åldern 3 – 5 år
(2020)
Syftet med det här examensarbetet var att kartlägga pedagogernas erfarenheter och tankar om 3-5 åringars vila på daghem. Vi var intresserade av att höra pedagogernas erfarenheter och tankar kring barnens behov av vila, ...
Metoder och stödformer för högkänsliga barn - En kvalitativ studie om hur personal inom småbarnspedagogiken hjälper och stöder högkänsliga barn
(2021)
Detta examensarbete är en kvalitativ studie som utgjorde en del av projektet “Högkänslighet - en utmaning inom vård och omsorg?” i samarbete med Högkänsliga i Finland rf. Syftet var att kartlägga hurdana metoder och ...
Anknytning inom dagvård : En kvalitativ studie om dagvårdspersonalens kunskap om anknytning i dagvården
(2021)
Barns förmåga att knyta an till en vuxen är viktigt för att barnet ska kunna utvecklas och växa i dagvården. Alla barn behöver få känna sig trygga på den plats de spenderar sina dagar vilket i de flesta fall är daghem. ...
Alternativ verksamhet till kristna aktiviteter inom småbarnspedagogiken: ändamålsenligt eller improviserat?
(2023)
Syftet med detta examensarbete är att granska förekomsten och dess likvärdighet av alternativ verksamhet till kristna traditioner och aktiviteter inom småbarnspedagogiken i Finland. De centrala frågeställningarna i detta ...
Delat föreståndarskap inom småbarnspedagogiken: inspirationsmodell som verktyg för ett bättre samarbete mellan daghemsföreståndare och vice föreståndare
(2021)
En föreståndare inom småbarnpedagogiken har mycket ansvar och flera olika och varierande arbetsuppgifter. Eftersom en daghemsföreståndares vardag har blivit alltmer administrativ kan det vara svårt för daghemsföreståndaren ...
"Det ska få vara klottigt och de ska få utforska med händerna" : En kvalitativ undersökning om pedagogers arbete kring matfostran på daghem utan eget kök
(2021)
Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilket utrymme maten har eller får i pedagogisk verksamhet som inte tillverkar maten själva. De centrala frågeställningarna i vårt arbete är om och hur pedagogerna arbetar ...
Rollspel som verktyg i småbarnspedagogiken: Språk- och socioemotionella färdigheter
(2023)
Detta examensarbete är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Tillgänglighet i vardagen. Examensarbetet är ett funktionellt arbete vars produkt är ett rollspel för barn från 3 till 5 år. Examensarbetet tangerar barns ...
Rollspel som verktyg i småbarnspedagogiken: Språk- och socioemotionella färdigheter
(2023)
Detta examensarbete är en del av Yrkeshögskolan Novias projekt Tillgänglighet i vardagen. Examensarbetet är ett funktionellt arbete vars produkt är ett rollspel för barn från 3 till 5 år. Examensarbetet tangerar barns ...
Implementering av projekt Resursstarka barn material inom småbarnspedagogiken: att främja personalens arbete i att stöda barns sociala och emotionella färdigheter
(2023)
Detta examensarbete är ett funktionellt arbete som skrivits inom Yrkeshögskolan Novia och baserar sig på teori från projektet Resursstarka barn – stöd till socialt utsatta barn inom småbarnspedagogiken. Syftet med ...