Importance of visual storytelling in video games : The role of character and environment design in a story-oriented 2D roleplaying game
Alajoki, Miia-Noora (2020)
Alajoki, Miia-Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521312
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024060521312
Tiivistelmä
In this thesis I set out to find the most effective ways to use visual art to help further a fictional narrative, particularly through character and environment design in a 2D video game I am simultaneously producing. I chose to explore these aspects of visual storytelling because the discipline is a vital part of multiple industries: The term “visual storytelling” is often referenced within the context of movies and TV, but it is also an important aspect of comics and animation. In recent decades video games have also taken a more prominent place within storytelling media. The topic of my thesis’ production takes advantage of this, as I use the theory learned and discussed in the thesis to help design a roleplaying/adventure game in a traditional 2D graphic style, exploring the most effective ways for the visuals of environments and characters to help support the game’s story.
As a multi-disciplinary field visual storytelling is an extremely valuable subject to study, regardless of which fiction-related media industry one might employ themselves in. A solid foundation of knowledge in both visual art and storytelling, and how to combine them to a coherent whole, is an important basis of drafting stories in any visual media, with nearly unlimited potential of application in not just fictional narratives, but in recent years also in fields such as marketing. I wish to employ myself in a field that allows me the ability to combine my passion for both stories and art, so the thesis is very relevant to my personal interests and will help me hone my existing skills further, as well as gain a deeper understanding of them in order to grow professionally. The theory of the thesis is built on a foundation of both professional literature and online sources, which will be applied in practice in the game design process as well as scrutinized in the thesis. Video games in particular have experienced a booming growth as an industry, so applying the theory into visual design of video games will be especially topical. Tässä tutkielmassa pyrin löytämään tehokkaimmat keinot käyttää visuaalista taidetta fiktiivisen narratiivin edistämiseen, erityisesti hahmo- ja ympäristösuunnittelun kautta videopelissä jota olen tekemässä. Valitsin tämän aiheen, koska visuaalinen tarinankerronta on elintärkeä taito monilla koulutukseeni relevanteilla aloilla: Termi ”visuaalinen tarinankerronta” on tuttu termi muunmuassa elokuva- ja TV-alalla, mutta on erityisen tärkeä myös sarjakuvissa ja animaatiossa.
Viime vuosikymmeninä videopelit ovat myös ottaneet näkyvämmän paikan tarinankerronnallisessa mediassa. Tutkielmaa tukeva tuotantoni hyötyy tästä, koska käytän tutkimuksen aikana opittua ja pohdittua teoriaa hyväksi myös suunnitellessani perinteistä 2d-grafiikkaa hyödyntävää roolipeli- ja seikkailu-genren videopeliä, etsien tehokkaimpia keinoja tukea pelin tarinaa hahmojen ja ympäristöjen ulkonäön avulla.
Monialaisesti hyödyllisenä aiheena visuaalista tarinankerrontaa on arvokasta tutkia, huolimatta siitä mihin fiktiokeskeiseen media-alaan erikoistutaan. Vankka tietopohja niin visuaalisesta taiteesta kuin tarinankerronnastakin, sekä niiden yhdistämisestä selkeäksi kokonaisuudeksi, on tärkeä alku tarinoiden kirjoittamiseen mille tahansa visuaaliselle medialle. Sillä on liki loputon potentiaali paitsi fiktiivisten narratiivien hyödyntämisessä, myös viime vuosina markkinoinnin alalla jossa käytetään nykyään yhä enemmän tarinallistamista. Toivon työllistyväni alalle jossa yhdistää intohimoni sekä tarinoihin että taiteeseen, joten tutkielmani on myös erittäin keskeinen niin henkilökohtaisena kiinnostuksenkohteena kuin myös apukeinona kehittää olemassaolevia kykyjä eteenpäin. Lisäksi sen avulla saan perusteellisempää ymmärrystä joka auttaa kasvamaan alan ammattilaisena. Tutkielman teoria pohjautuu niin alan kirjallisuuteen kuin nettilähteisiinkin, jotka sovelletaan käytäntöön pelisuunnitteluprosessin aikana ja kriittisesti pohtimalla niitä tutkielmassa. Videopelit ovat erityisesti kokeneet räjähdysmäistä kasvua alana viime vuosina, joten teorian soveltaminen videopelien visuaaliseen suunnitteluun on erityisen ajankohtaista.
As a multi-disciplinary field visual storytelling is an extremely valuable subject to study, regardless of which fiction-related media industry one might employ themselves in. A solid foundation of knowledge in both visual art and storytelling, and how to combine them to a coherent whole, is an important basis of drafting stories in any visual media, with nearly unlimited potential of application in not just fictional narratives, but in recent years also in fields such as marketing. I wish to employ myself in a field that allows me the ability to combine my passion for both stories and art, so the thesis is very relevant to my personal interests and will help me hone my existing skills further, as well as gain a deeper understanding of them in order to grow professionally. The theory of the thesis is built on a foundation of both professional literature and online sources, which will be applied in practice in the game design process as well as scrutinized in the thesis. Video games in particular have experienced a booming growth as an industry, so applying the theory into visual design of video games will be especially topical.
Viime vuosikymmeninä videopelit ovat myös ottaneet näkyvämmän paikan tarinankerronnallisessa mediassa. Tutkielmaa tukeva tuotantoni hyötyy tästä, koska käytän tutkimuksen aikana opittua ja pohdittua teoriaa hyväksi myös suunnitellessani perinteistä 2d-grafiikkaa hyödyntävää roolipeli- ja seikkailu-genren videopeliä, etsien tehokkaimpia keinoja tukea pelin tarinaa hahmojen ja ympäristöjen ulkonäön avulla.
Monialaisesti hyödyllisenä aiheena visuaalista tarinankerrontaa on arvokasta tutkia, huolimatta siitä mihin fiktiokeskeiseen media-alaan erikoistutaan. Vankka tietopohja niin visuaalisesta taiteesta kuin tarinankerronnastakin, sekä niiden yhdistämisestä selkeäksi kokonaisuudeksi, on tärkeä alku tarinoiden kirjoittamiseen mille tahansa visuaaliselle medialle. Sillä on liki loputon potentiaali paitsi fiktiivisten narratiivien hyödyntämisessä, myös viime vuosina markkinoinnin alalla jossa käytetään nykyään yhä enemmän tarinallistamista. Toivon työllistyväni alalle jossa yhdistää intohimoni sekä tarinoihin että taiteeseen, joten tutkielmani on myös erittäin keskeinen niin henkilökohtaisena kiinnostuksenkohteena kuin myös apukeinona kehittää olemassaolevia kykyjä eteenpäin. Lisäksi sen avulla saan perusteellisempää ymmärrystä joka auttaa kasvamaan alan ammattilaisena. Tutkielman teoria pohjautuu niin alan kirjallisuuteen kuin nettilähteisiinkin, jotka sovelletaan käytäntöön pelisuunnitteluprosessin aikana ja kriittisesti pohtimalla niitä tutkielmassa. Videopelit ovat erityisesti kokeneet räjähdysmäistä kasvua alana viime vuosina, joten teorian soveltaminen videopelien visuaaliseen suunnitteluun on erityisen ajankohtaista.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Game Development in Unity : Game Production, Game Mechanics and the Effects of Gaming
Dansie, Jason (Metropolia Ammattikorkeakoulu, 2013)The goal of this thesis is to examine how video games are designed and to see how differ-ent game mechanics work and how to use them in the development of a game, as well as examine what are both the positive and negative ... -
Location-based mobile games : creating a location-based game with the Unity game engine
Korhola, Samuli (2020)The subject of this thesis is location-based mobile games. Location-based mobile games are a way for mobile games to combine reality with virtual worlds and thus re-define the gaming experience. This thesis presents ... -
”WE WANT A 3D GAME” : Customer expectations for the games company when buying a serious game
Sorppanen, Mikko (Oulun seudun ammattikorkeakoulu, 2012)All digital games are not used for entertainment. Some of them can also be used for non-entertainment purposes and these games are called serious games. This thesis is carried out in co-operation with one Finnish games ...