Haku
Viitteet 1-8 / 8
Saa fuskata! : Selvitys klassisen laulun opettajien säestystaidoista
(2021)
Opinnäytetyö on haastattelututkimus taiteen perusopetuksen puolella työskentelevien klassisen laulun opettajien säestystaidoista. Työn tavoitteena oli koota jo olemassa olevia malleja ja teorioita säestystaidoista musiikin ...
Äänittäminen pedagogisena työkaluna: Katsaus äänittämisen käyttämiseen instrumenttiopetuksen apuvälineenä
(2021)
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten instrumenttiopetuksessa hyödynnetään äänittämistä. Tavoitteena oli kerätä tietoa siitä, millaisia kokemuksia instrumenttiopettajilla oli äänittämisestä, miten he ovat ...
Musiikin etäopetuksen teknologiat: Nykytila musiikkioppilaitosten opettajien näkökulmasta
(2021)
Opinnäytetyössä tutkitaan ja käydään läpi asioita, joita musiikkipedagogin olisi hyvä huomioida toteuttaessaan opetustaan etänä. Teknologiset asiat korostuvat etenevässä määrin opetuksessa ja koronapandemiasta johtuen ...
Motivoiko yhteissoitto? Klassisen pianonsoiton opiskeluun liittyviä motivaatiotekijötä musiikkioppialaitoksissa
(2022)
Pianon soittaminen kuuluu suosituimpiin harrastuksiin lasten keskuudessa. Musiikkioppilaitoksiin pyrkijöitä on enemmän kuin moniin muihin instrumentteihin, mutta silti pianistit unohtuvat usein yhteissoiton järjestelyissä. ...
Rytmimusiikin opettamisen vaiheita Jyväskylässä
(2022)
Rytmimusiikkia on opetettu Suomen musiikkioppilaitoksissa jo 50 vuoden ajan, mutta tutkimuksia kyseisen aineen ja ilmiön vaiheista muualla kuin Helsingissä on tehty suhteellisen vähän. Lyhyen historiansa aikana rytmimusiikki ...
Harmonikansoitto nyt ja tulevaisuudessa
(2021)
Opinnäytetyö tehtiin harmonikkamusiikin ja harmonikansoiton inspiroimana. Tavoitteena oli saada selville, miten harmonikansoiton opetusta järjestetään Suomen musiikkiopistoissa. Tulevaisuuden kannalta työ toi esille tähän ...
Basisti nykypopmusiikkikentällä : työkentän vaatimusten näkyminen ammatillisen muusikon koulutuksen opetussisällöissä
(2022)
Nykypopmusiikkikentän asettamista osaamisvaatimuksista basistin ja basson roolin näkökulmasta ei ollut olemassa selkeää kuvausta. Moderni popmusiikki tyylilajina oli tuonut mukanaan tarpeen basson ja basistin soundilliselle ...
”Ihminen ihmiselle ja kaikki voi oppia.” – Katsaus inklusiiviseen instrumenttiopetukseen
(2023)
Musiikkioppilaitosten oppilasaines on viime vuosina moninaistunut merkittävästi. Oppilasaineksen moninaistuminen on luonut musiikkioppilaitoksille sekä instrumenttiopettajille uusia haasteita. Oppilasaines voi koostua ...