Viimeksi lisätyt Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Viitteet 76-90 / 8566
-
Valokuvaajan verkkosivuston modernisointi ja sisällönhallinnan kehittäminen
(2025)Opinnäytetyön tavoitteena oli modernisoida valokuvausportfoliona toimiva verkkosivusto hyödyntäen nykyaikaisia full stack -kehityksen menetelmiä. Työn lopputuloksena toteutettiin web-sovellus, joka tukee myös sisällönhallintaa. ... -
Aalto-kierroksen pelillistäminen
(2025)Opinnäytetyön aiheena oli Aalto-kierroksen pelillistäminen. Tavoitteena oli pelillistää ja toteuttaa Rovaniemen kaupunginkirjaston Aalto-kierros alustariippumattomana sovelluksena. Aiemmin Alvar Aallon suunnitteleman ... -
Tuotannonsuunnittelun digitalisointi
(2025)Opinnäytetyön aiheena oli toiminnanohjausjärjestelmän tuotannonsuunnittelumoduulin suunnittelu ja testaus kohdeyrityksen käyttöön. Tavoitteena oli arvioida moduulin soveltuvuutta toimitusketjun hallinnan työkaluksi sekä ... -
Digitaalisen markkinoinnin vaikutus lapsiperheiden huvipuistovierailuun
(2025)Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia markkinoinnin vaikutusta lapsiperheiden kesälomaretken suunnittelussa, kun kohteena on huvipuisto. Tutkimuksessa perehdyttiin myös siihen, että vaikuttaako markkinointi muihin ... -
Psykososiaalinen kuormitus case-yrityksessä : kuormituksen
(2025)Tämän tutkimuspainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää haitallisen psykososiaalisen kuormituksen syyt ja etsiä toimintatapoja niiden ehkäisyyn. Tutkimuskysymyksinä olivat, minkälaista psykososiaalista kuormitusta ... -
Tietoturvakoulutuksen kehittäminen oppilaitoksen henkilöstölle
(2025)Opinnäytetyössä kehitettiin tietoturvakoulutus Kemi-Tornionlaakson koulutuskuntayhtymä Lappian henkilöstölle. Tavoitteena oli rakentaa helposti saavutettava ja käytäntöön jalkautuva verkkokoulutus, joka tukee henkilöstön ... -
Dronen kamera-asetusten määrittäminen: ohje Kotkan kaupungille
(2025)Tässä opinnäytetyössä tutkittiin automaattisten ja manuaalisten kamera-asetusten vaikutusta dronella toteutettuun fotogrammetriseen ilmakuvaukseen ja sen lopputuotteisiin. Tarkoituksena oli ratkoa Kotkan kaupungilla käytössä ... -
Digitaaliset tuotekortit tuotannon tehostajana
(2025)Opinnäytetyön aiheena oli tuotannon tiedonkulun ja tehokkuuden kehittäminen visuaalisen tuotekortin avulla Pipelife Finland Oy:n Haaparannan tuotantoyksikössä. Työn tavoitteena oli luoda tuotekohtainen, helposti saavutettava ... -
Brändimielikuvat asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta : Case: Yritys X
(2025)Opinnäytetyön aiheena olivat brändimielikuvat asiakkaiden ja työntekijöiden näkökulmasta case-yritys X:ssä. Tavoitteena oli tutkia, mistä asiakkaiden ja työntekijöiden brändimielikuvat muodostuvat, miten ne eroavat toisistaan ... -
Microsoft 365 -pohjainen sovellusprototyyppi kotihoitoon
(2025)Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Microsoft 365 -ympäristöön toteutettava sovellusprototyyppi, joka tukee Porvoon kotihoidon operatiivista hallintaa, viestintää ja henkilöstön turvallisuuden tunnetta. Työ ... -
Tornionlaakson Sähköverkko Oy:n asennustoiminnan CO₂ -päästöjen arviointi osana vastuullisuusraportointia
(2025)Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Tornionlaakson Sähköverkko Oy:n omasta asennustoiminnasta johtuvia CO2 -päästölähteitä ja laskea ne. Tutkimuskysymykset kohdistuivat toimeksiantoyritystä koskeviin raportoint ... -
Jos Sodankylä olisi elokuva: lyhytvideoiden mahdollisuudet kuntaviestinnässä
(2025)Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkittiin kuntaviestinnän kehittämistä lyhytvideoiden avulla. Työn toimeksiantajana oli Sodankylän kunta. Työn taustalla oli lyhytvideoiden suosion nopea kasvu ja kuntien tarve ... -
Taidelähtöiset menetelmät Telma-opiskelijoiden itsetunnon tukemisen keinona
(2025)Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoitus oli vahvistaa erityistä tukea tarvitsevien nuorten itsetuntoa taiteen keinoilla. Pidimme opinnäytetyön toiminnallisen osuuden Luovilla TELMA-ryhmässä eli työhön ja itsenäiseen ... -
Paikallisen tekoälymallin käyttöönotto Unreal Engine 5 -projektissa
(2025)Tässä opinnäytetyössä toteutettiin esimerkkiprojekti, joka havainnollistaa, kuinka suuri kielimalli (Large Language Model, LLM) voidaan liittää Unreal Engine -pelimoottoriin ohjelmallisesti API-rajapinnan kautta. Työn ... -
Avoimen lähdekoodin äänenkloonauksen toteutus ja arviointi suomen kielellä
(2025)Tämä opinnäytetyö vertailee käytännössä eri äänikloonausmenetelmiä suomen kielisessä Text-To-Speech-sovelluksessa (TTS). Työssä testattiin kolmea avoimen lähdekoodin ratkaisua: CSS10-VITS-mallia, XTTS-v2-järjestelmää ja ...














